Nu räcker det med daltandet!

Vi är så demokratiska att det nästan bli läskigt. Inte positivt på det sätt att vi låter alla komma till tals utan på ett sätt som gör att vi inte ens kan sätta ner foten mot rasism och kränkningar utan att ifrågasätta oss själva om vi inte ”överdriver lite”. Svaret är nej. Nej vi överdriver inte när vi blir illa till mods när vi läser det våra ”vänner” delar på Facebook. När vi läser om, eller hör jargongen i vårt eget sociala sammanhang. När människor som hörs och syns får kränka andra människor och ivrigt påhejas av likasinnade. När en moské brinner så är det inte huruvida branden är anlagd eller inte som skrämmer mig (eller jo… lite…). Det är hur människor reagerar på det hela.

Vi överdriver lika mycket som den partner som får en hurring av sin respektive då och då. Vi ska skämmas lika mycket som ett barn som blir misshandlat av sin/sina drogpåverkade föräldrar. Vi bör skuldbelägga oss precis lika mycket som den kvinna som blivit våldtagen på en fest.

Det hävdas yttrandefrihet titt som tätt men den gäller bara om du inte kränker någon. Kränker du någon så har du ingen rätt att uttrycka din åsikt. Det är lagen. Förutom allt tok som skrivs på diverse bloggar och sidor som förhärligar rasism och xenofobi (och islamofobi) så finns alltså ett gäng politiker som uttalat sig kränkande och våldsförhärligande. IRM har listat några: IRM listar SD och jag har skrivit om det tidigare.

Och nej. Du får inte uttrycka dig nedsättande om olika etniciteter, religioner, folkgrupper etc. utan att kallas för det du då blir: rasist. Detta var en självklarhet när jag växte upp men det börjar ruckas på dessa ideal. Självfallet går det att diskutera de flesta frågor, konstruktivt och sakligt. Men att uttrycka sig rasistiskt är inget som vi bör tolerera. Det är dags att sluta dalta med de främlingsfientliga åsikterna och helt enkelt säga stopp. Diskutera, ja. Kränka, nej. Självfallet.

Det är dags att reagera med lite sunt förnuft och säga ifrån. Det finns diskussioner om invandring och integration, som inte är rasistiska. Faktiskt…

Gnäll

När det gäller integration så skrevs en krönika om kostnader: Invandring är en investering. Jag har också tagit upp detta i ett tidigare inlägg: Invandringens nettokostnad. Främst förespråkar jag en samhällsomställning som ger möjlighet att lösa många integrationsproblem, men det krävs ganska mycket innan vi kan komma dit och det kanhända att jag är lite väl visionär (eller naiv som vissa skulle säga): Integrationsomställningen.

7 tankar om “Nu räcker det med daltandet!

  1. Försöker du inte ”förenkla” debatten lite nu Andreas? Svenska folket är nog ett demokratiskt folk (hoppas jag), men i maktens korridorer är demokratin dessvärre inte riktigt vad jag anser demokratiskt.. Man daltar för mycket och är så rädd att kallas rasistisk att man blir just rasistisk eller fattar beslut som inte är av denna värld.
    Kan ta dotterns luciatåg som exempel, i år var ingen pepparkaksgubbe med då dom är ”mörka” och det kan vara kränkande, så att ingen fick vara det iår.. Vi ändrar traditioner för att inte kränka, censurerar program och har oss för att det nu mer är farligt att visa eller säga ditt och datt, tror du inte din teori är lite sent för dagens makthavare i kommuner,landsting och inte minst regering att ”köpa”

    • Hej Hasse,

      Hur de som tänkte i luciatåget kan jag inte svara på. Tokigt men inte politiskt. I mina barns luciatåg fanns ett gäng pepparkaksgubbar.

      Att ta bort ”traditioner” för att de är kränkande är inget konstigt utan en naturlig del i samhällsutbecklingen. Misogynitet, rasism, xenofobi upprätthålls genom dessa kulturella yttringar och bör uppmärksammas/förändras.

      Har en uppsjö av exempel om du har tid/ork att läsa…

      Vänligen
      Andreas

      • Nej det är inte politik men bygger grunden till att rasismen faktiskt kan växa i såväl sverige som världen..
        En kaka i ett tåg kan ses som en skitsak, men ett lysande bränsle, att sen sveriges 3:e största parti stämgs ute för att dom inte tycker som man ska är för min del också en skitsak och kanske bra om ni frågar mig, men jävligt farligt. Samma sak hände inte med vänstern tidigare och dom är i mina ögon mindre lämpade makthavare (förlåt mig om jag trampar någon på tårna nu) men det är inte länge sedan uttalande kommunister styrde det partiet och ser man historiskt så är dom inte jätte goa pojkar heller.. Så att rent logiskt bör politikerna följa folkets röster och spela spelet där efter.. Jag har jäkligt svårt att se att nästa val blir ett bra val för landet.. Vi bör kanske minska invandringen, ta bättre hand om de vi har och de vi tar in. För fem år sedan gick en högutbildad läkare och städade Visby lasarett
        för att hans utbildning inte dög, samma sommar var det läkarbrist, snacka om slöseri.. Frågan är vilken ”välfärd” man tänkte på där och då…
        Jo Andreas jag har läst mycket du skrivit och delar ofta din åsikt och ibland får du mig att tänka om lite..

      • Hallå Hasse,

        Men det här med tradition och kultur är ju lite klurigt. Bara för att någon gjort på et visst sätt i ett par år så kan det inte vara skyddat för att göra så för evigt.

        SD är förvisso det tredje största partiet men det ger dem fortfarande inte mer än sin procentuella andel makt. Om de står för åsikter som de andra partierna inte på något sätt kan möta så kommer de inte att få gehör för de åsikterna, det är bara 13%. 13% kan inte sätta någon agenda för något. Som jag skrev i inlägget så krävs någon form av lösning på politiken och det är ingen som har en bra lösning – SD har inte ens med integration i sin politik. Vi tar inte in särskilt många invandrare och det är väldigt naivt att tro att vi kan köra ”gated community” mot resten av världen – speciellt när vi till 50% är beroende av import bara för att tillgodose vår dagliga livsmedelskonsumtion…

        Jag har inte så mycket till övers för V heller – även om deras nutida ställningstaganden är bra (tycker jag) så finns saker som inte försvinner. Att ha sin grund i nazism eller bolsjevism är ungefär lika illa…

        Att SD får vatten på sin kvarn för småsaker är helt sjukt. Det är just uppmärksammandet av småsaker som gör att vi kan förändra vår syn på världen.

        När det gäller jultraditioner etc: https://andreasmeijer.wordpress.com/2012/12/16/ge-inte-rasismen-makten/

        Om struktuer:

        Strukturer eller trams?

        Den lite lättare om strukturer:

        Vill du hjälpa mig med min prick?

        Och om rasism:

        Svarting, supportrar och attityder

        Sedan har jag den serie som jag skrev när jag skulle förklara varför folk flyttar till Sverige. Vår roll historiskt och varför vi kan ses som en del i ansvaret. Den skrev jag i anslutning till min utbildning i historia (har ju fil. kand. i historia):

        Del 1. Inledning

        Rasistskämt

        Ha det gott Hasse. Jag är skyldig dig mycket kunskap gällande snus och vill inte på något sätt trampa dig på tårna, dock kommer jag försvara min ståndpunkt i dessa frågor och avliva idiotiska myter som sprids av främlingsfientliga krafter.

  2. Oroa dig inte Andreas, för det första är det bra att man inte tycker lika i alla lägen, det är så man utvecklas som människa.

    Det som stör mig med politiken är att jag ser så stora brister hos de enskilda partiernas politik, känns som att dom var tydligare förr.
    Absolut är vi beroende av import, speciellt efter som att centern lämnat landsbygden och ingen annan seriöst vill bli deras röst då städerna/tätorterna har fler möjliga väljare.. Ska man satsa på landsbygden måste man ge dom resurser och förutsättningar.. Sänkt skatt och på något sätt gynna småföretagare (lanthandlare, små bönder och allt man kan tänka sig).
    Invandringen är faktiskt rätt låg i landet men en ort tar lätt in för många medan nästa för få, dessutom bör man inte bara visa de negativa sakerna med det, dom kan bli en jätte resurs om man tar tillvara på dom bättre och har ett öppet samhälle, erbjuder dom hjälp att starta ett liv på landet..

    • Jo, sök DGM (den grå massan) så får du min syn på den svenska politiken… :).

      Det låter som att du är på vippen att bli basinkomstförespråkare :).

      Har lite för mig idag så jag hälsar god fortsättning!

  3. Jag ska kolla dina länkar sen Andreas har egentligen inte tid idag..
    Men som jag ser det är 13% alltid 13% och för att hävda att det är möjligt att bortse från så bör man ha minst 14% vilket innebär att endast 2 partier kan hävda det.. Det vill säga att när herr frigolit säger det sen tror jag tyvärr inte på att något parti har en lösning på frågan som fick SD att uppnå sina procent.
    Skicka tillbaka folk, nej sätt dom i arbete men frågan är hur.. I industrin? Ja va bra, där är det redan idag hård konkurrens och dessutom hur många vill egentligen bo i stan av dessa?
    Vi har en landsbygd med problemet att ingen eller få kan satsa, många av invandrarna har bra kunskaper och troligen ett jävlar driv om dom fick chansen.

    Men ska man få SD att backa måste man släppa in även dom i förhandlingarna, precis som vänstern, inte bara partier som har 1/3-del av SDs röster i ryggen.. Där spelar politikerna bort sina kort, och SD som är ett missnöjesparti bör därför tas på allvar.. Annars kommer tysklands historia upprepas här, men nog inte lika omfattande..

Lämna en kommentar