Ge inte rasismen makten

Igår blev jag varse en sida som hade ett intressant meddelande:

Alt mediaEller… Intressant. En av de många saker som visar att det gått för långt. Jag har svarat på detta via Facebook men är inte ensam. Eftersom jag inte kommer att göra anspråk på att ha uppfunnit hjulet så skickar länkar jag till Carnebro, en text som tar upp just detta. Jag kommer skriva kort om det men fokus ligger på annat.

Frågan till bilden var ”Tycker ni det gått för långt?”. På det kan jag svara ja. Jag tycker att det gått för långt. ”På senaste tiden” har det inte hänt så mycket mer än det gjort under alla andra år. Det är ingen explosion som har skett, inget märkvärdigt alls. Inte från invandringshåll eller från segregationshåll. Vi är lika segregerade och flyktingströmmen är rätt likartad, procentuellt (om inte något mindre än under 70-talet och 90-talet, behöver siffror på det) sett.

Vad är det som skett då? Uppmärksamheten. Uppmärksamheten på allt det negativa som invandring och invandrare (eller kulturella skillnader om vi ska vara petiga) innebär för det Sverige vi tydligen har haft med en totalt homogen kultur, för bara några år sedan…(?). Uppmärksamheten har, sedan SD kom in i riksdagen fullständigt exploderat. Under parollen att inget skall censureras så skall alla problem tas upp, högt som lågt, sant som falskt. Är du inte med SD så är du emot dem. Är du inte med på hattåget så är du för sharialagar. Svart eller vitt. Hur ska DU ha det? Den uppfattningen får jag.

Kort om bilden:

Kalle Anka: Disney som bestämt hur det ska vara. Försök jämföra segregationen av svarta i Sverige med den i USA

Tintin: togs inte bort, flyttades. Bygger på de förutfattade meningar en Belgare (som aldrig satt sin fot i Kongo) hade om de svarta i Afrika (läs mer)

Julen: rätt länge sedan jag firade den i kyrkan (brukar göra det med familjen), typ aldrig. Den som inte vet att kyrkan fortfarande är öppen och att inget ändrats har förmodligen inte varit där på ett par år och borde ta reda på det innan upplopp startas.

Pepparkaksgubben: var aldrig förbjuden, NA bör se över kompetensen för sina journalister. 

Nationalsången vet jag inte hur det är med nu men det har det mumlats om sedan jag slutade högstadiet (snart 15 år sedan). 

Nogger: fine, men är det något att gnälla om?

Fazer: ingen aning. Bryr mig inte. 

Negerboll: ja, neger är kränkande. Det är inte bara en färg. Den innehåller (vad jag vet) inte negrer. De som envisas med att få kränka en stor del av jordens befolkning (de svarta afrikanerna började inte kalla sig själva negrer) genom denna bakelse bör tänka över sin människosyn (läs mer)

Tillbaka till pepparkaksgubben. Denna ”nyhet”, som var ett missförstånd, hade förmodligen inte fått plats ens i NA för 10 år sedan. Hade den det så hade det knappast blivit anstormning över det hela. Det ”förbud” som det högt skanderas om handlar om ett missförstånd, på en skola, som är utrett. Det finns många skolor, förskolor, klasser, grupper etc. där det inte varit något tal om pepparkaksgubbar. Att det numera är ”förbjudet” att klä ut sig är helt enkelt fel. Det verkar räcka gott och väl åt de krafter som har sin agenda. Vad målet med agendan är vet jag inte, att det är en cancersvulst för Sverige är jag dock säker på.

Nu finns sociala medier, internet och massor av tidningar. Det är lätt att få ut information och åsikter. Det är lätt att göra en höna av en fjäder. Dessa krafter fokuserar inte på helheten eller på de problem som faktiskt finns i samhället, som går att lösa och inte har något med etnicitet att göra. De fokuserar på en enda sak. Att särskilja ”de” från ”vi”. Allt är ”deras” fel, på ”vår” bekostnad. Om det är så att de påhittade ”vansinnigheterna” får ta så stor plats så kanske, men bara kanske, det kan vara så att det inte finns så många problem som denna agenda vill påskina? Kanske vi ska lära oss att sålla lite? Kanske att vi inte ska låta dessa få ha makten i våra forum?

Kommentera

