Luftens sammansättning

OBS!! Jag har en ny blogg där detta gås igenom mer omfattande genom en presentation, just denna genomgång heter ”Atmosfär och lufttryck”: Meijers presentationer.

Jag tror att de flesta har hört talas om lufttryck. Kanske när vi pumpar däck eller höghöjdstränar. Vi som ser på väderleksrapporten då och då kan också få begreppen högtryck och lågtryck presenterade för oss. Vi ska se varför detta är så viktigt.

Det finns ett normalt lufttryck. Normalt är det högre lufttryck vid jordytan än högre upp i atmosfären. Trycket sjunker gradvis tills det är noll, där tar atmosfären slut. Ovanför atmosfären finns inget väder, heller inget klimat. En bild på luftpartiklarnas täthet:

 

 

Som bilden visar så är det normala att det är många luftpartiklar nära jordens yta och färre högre upp. Desto tätare det är mellan partiklarna desto varmare är det, vid samma väderförhållanden. Detta är grunden till en stor del av nederbörden.

Varm luft stiger, det tror jag att de flesta känner till. I och med att den stiger så kommer luften att expandera (utvidgas) och det blir längre mellan luftpartiklarna (om vi tänker oss ett sammanhållet luftpaket). I och med det så kommer den konvergerande (stigande) luften att kylas ner.

Är det högre tryck (fler partiklar) än det normala så klassar det som högtryck och är det lägre tryck så klassas det som lågtryck. Det finns något som kallas för tryckgradientkraftenvilket är den kraft som ser till att trycken i atmosfären utjämnas. Från de områden som har högre tryck än normalt (högtrycken) så kommer luft att förflyttas till de områden som har lägre tryck än normalt (lågtrycken). Mer om detta under ”Vindsystem”, ”Högrtryck” och ”Lågtryck”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s