Kejsarens nya kläder – eller ”Marknadskapitalismen”

Desto mer jag funderar över vilka det är som styr vårt land desto mer bedrövad blir jag. Det senaste tillskottet heter Batra och är numera nu partiledare för Moderaterna. Hennes inledande satsningar ska vara att ”skapa fler jobb” då hon anser att det är nyckeln till att lyckas med att få ihop samhället. Lycka till med det säger jag bara… Det går att frigöra fler arbetsmöjligheter genom att tillsätta de tjänster som samhället skulle behöva men det går inte att ”skapa jobb” ur tomma intet. Näringslivet ställer inte upp på det… Att skapa jobb inom den offentliga sektorn är vad som behövs men det är inte en lika kortsiktig ekonomisk vinst som att skjuta över ansvaret till näringslivet.

Näringslivet förresten… De har haft fantastiska år den senaste tiden eftersom vi (Olof Palme) bestämde att vi skulle lönedumpa för att skapa mer vinst till företagen. Denna vinst skulle sedan kunna användas som återinvesteringar i företag och skapa jobb… Nå det gick ju åt skogen. Vinsterna kom men investeringarna uteblev. I alla fall i svenska företag. Således skapades inga jobb. Vi har hållit på med detta i 30 år utan framgång men det verkar som att det är något som vi inte får kritisera.

En av regeringens utredare, faktiskt i frågan kring den svenska lönebildningen, Nils Gottfries har ingen koll på vad som händer när systemet med aktiv återhållsamhet (lönedumpning) införs. Vi fick reda på det genom programmet ”Dokument inifrån – Lönesänkarna” där den här problematiken togs upp. Men det verkar som att det inte spelar någon roll. Samma fanatiska tro på att göda näringslivet är starkt inrotad i de svenska riksdagspolitikerna. Kolla hur briljant (not) Gottfries resonerar när han blir ifrågasatt i ämnet:

Det verkar inte funka att bädda in från en tidpunkt men om du klickar på denna länk så kommer du 46:47 in i programmet, där Gottfries blir intervjuad.

Jag känner mig som barnet i ”Kejsarens nya kläder”. Allt jag vill utbrista (och gör) är: ”Men ser ni inte att det inte funkar att bygga ekonomin på skulder. Ser ni inte att lönedumpning inte ger fler jobb. Ser ni inte att vi inte kan basera en framtid på konstant tillväxt”.

Men den som påstår att kejsaren är naken är ju inte lämpad för sitt ämbete… Så det är väl bara att knipa igen och le.

Knip igen och le…

Fler texter i ämnet:

Bakåtsträvande marknadskapitalister

Fredrik Lindström kritiserar marknadsekonomin

5 thoughts on “Kejsarens nya kläder – eller ”Marknadskapitalismen”

  1. Det var en intressant vinkel Andreas, själv känner jag mig som det där barnet när jag ser våra sanna demokrater sitta i sandlådan och bygga sina sandslott, jag skäms över att jag faktiskt varit med att välja in dessa självgoda och blinda jävlar.
    Jag sa redan när domfortsatte stänga SD ute att detta blir deras fall.. Att dom inte fattar bättre, att dom inte såg det jag såg tycker jag är otroligt. Min fundering nu är: vad får dom att tro att dom kommer bli störst och dessutom kunna bli av med SD i ett extra val? Tror dom ärligt talat att deras väljare uppskattar deras extrema oförmåga att styra landet?? Ska man komma någonstans i livet måste man kunna sammarbeta med sina arbetskamrater (som man tyvärr inte alltid väljer själv) och det är exakt samma sak i politiken, och vi har valt att SD är deras ”kollegor” precis som att min arbetsgivare valt mina ”kollegor” vissa bra andra mindre bra, men vi måste jobba ihop för att allt ska funka, så måste även arbetet ske i politikens värld, vi valde och vi väljer.. Alla är vi brickor i ett spel..

    • Hej Hasse,

      Visst ska vi samarbeta våra arbetskamrater. Däremot kan vi inte låta en av tio sätta agendan för företaget. Där måste de andra ta sitt ansvar och faktiskt hitta lösningar.

      Men den rådande politiken hittar inte lösningarna för de letar på fel ställen :).

      Vänligen
      Andreas

  2. Bra skrivet. Nä det funkar inte att bygga landet på skulder.
    Se gärna filmen Överdos på YOUTUBE. Den tar upp detta jättebra. den fick mig att inse att VI KOMMER att komma till en ekonomisk kollaps, så rädda sig den som räddas kan. Hela systemet krackelerar och håller på att rasa.

  3. Andreas , givetvis har du rätt .
    Ett planterat ord som tillväxt har nu nått den dignitet som avsetts , nu är tillväxt oundvikligt och lika viktigt som syre för människans överlevnad .
    Gamla Nicolins punkter är nu genomförda till sista punkt , inte ens dåvarande SAF trodde nog det skulle gå så snabbt o smidigt.
    O det sjuka är att vi vill försöka bota sjukdomen genom att tillsätta mer smitta , skrämmande .
    Kapitalet äger verkligen allt och deras styrinstrument har gått över från lobbyism till statsstyrning och unionsstyrning. Ägarna är inte längre oroliga för att arbetstagare eller kunder ska sätta sej emot då alla rättigheter ägs även dom av ägarna .
    Jag vet att detta låter som ord från en fossil men det är inte konstigt då dom medvetet förändrat även språket och dess innebörd men det som behövs, som en gång gav oss våra rättigheter är klassmedvetenhet!!
    Klass mot klass !!

Kommentera

