Hemma hos familjen ”Valunderlaget”

Jag har hamnat i diskussioner med SD-sympatisörer/alliansare/Sossar ett tag nu och följt retoriken, vilket får mig att tänka på en obstinat tonåring, där jag förvisso identifierar mig med arg tonåring 2 – motpolen, i samtal med sina föräldrar. För att tydliggöra så ska jag nu spela upp en fiktiv scen från familjen som vi kan kalla ”Valunderlaget”.

Förälder: Jaha, barn hur tänker ni att ni ska rösta i år?

Argt barn 1: Jag ska rösta på SD för jag är kritiskt till invandringen!

Argt barn 2: Meh, SD är ju typ rassar är du puckad eller?

Argt barn 1: Kalla inte mig rasse, jag är ingen rasse! SD är de enda som tar tag i de allvarliga frågorna!

Argt barn 2: Ehh, fast invandring är ju inte den allvarliga frågan, finns en allvarlig fråga kring migration så är det snarare integration och där har ju inte SD någonting i sin politik.

Argt barn 1: Har de visst det! De vill stoppa invandringen och då behövs ingen integration, så det så!

Förälder: Sluta bråka nu barn och håll er till den politik som råder. Rösta på Sossarna eller NYA Moderaterna så blir det så bra som det alltid har varit.

Argt barn 2: Meh, förälder – båda de bygger ju sin politik så evig tillväxt och en naiv tilltro till arbetslinjen.

Förälder: Sluta nu, vi har haft vår typ av politik i alla år och det har funkat så bra så!

Argt barn 1: Glöm inte bort mig! Det är synd om mig för jag får inget utrymme att prata i den här familjen!

Förälder: Ok, vad är det du vill ha sagt då?

Argt barn 1: Att invandringen är på tok för hög och att den måste stoppas om vi ska ha någon chans att klara ekonomin.

Förälder: Nja, nu har vi inte en särskilt stor population och en väldigt låg inhemsk tillväxt så vi behöver faktiskt ha fler människor för att ekonomin ska gå runt. Sedan kan vi faktiskt inte stoppa flyktinginvandringen eftersom det är bestämt på ett internationellt plan. Om vi inte vill bryta mot konventionen om de Mänskliga Rättigheterna och bryta internationella överenskommelser så är det inte så mycket att göra.

Argt barn 1: Meh, jävla EU.

Förälder: Det är inte bara EU utan en överenskommelse för att världen ska vara så rättvis som möjligt och att de som flyt från krig ska kunna få fristad någonstans.

Argt barn 1: Men jag vill inte ha dem här eftersom de bara förstör en massa saker i vårt samhälle. Och jag har rätt att uttrycka mina åsikter utan att en massa folk ska kladda på mig sina jävla PK-normer och kalla mig rasist.

Argt barn 2: Jo det är klart du får uttrycka dina åsikter men det finns liksom inte så mycket att göra rent politiskt i frågan. Anledningen till att folk flyr är ju att världen är så ojämlik. Det bästa sättet att slippa flyktingar är ju att arbeta för internationell och nationell jämlikhet. Mellan såväl etnicitet, kön och klass.

Förälder: Sluta prata om klass – har jag närt en kommunist vid min barm!?

Argt barn 2: Fast det kan ju inte vara kommunistiskt att kämpa för ett rättvist samhälle? Du pratar ju om frihet och liberalism men det är ju inte rimligt innan folk får göra faktiska val. Så länge människor måste förhålla sig till en verklighet att fattigdom och utanförskap så kan vi inte prata om liberalism, frihet och valfrihet på marknaden.

Argt barn 1: Jävla flummare. Stoppar vi invandringen så löser vi alla problem!

Argt barn 2: Till att börja med så kanske vi behöver identifiera vilka problem som finns i världen, innan vi kan komma med lösningar. De enkla lösningarna har liksom inte genomförts eftersom det bara är idioter som tror på dem.

Förälder: Sluta tramsa med era extrempartier. Se nu till att stötta något av de stora blocken så att vi får behålla vår tro på evig tillväxt och kan fundera över vem som vinner Paradise Hotel!

Så.. Så uppfattar jag debatten.

SD:s förslag är inte genomförbara i en modern demokrati. Därför att de strider mot internationella konventioner. Föregångare till det är Hitler, Stalin, Mao, Pol-Pot, Ill, Mugabe etc. Det är prövat och utdömt. Att blunda för problem och sedan hitta på egna problem som en sedan ”löser” funkar liksom inte.

Däremot är det bekymmersamt att det svenska folket inte är för en mer utjämnande politik. Missunnsamhet och egoism har tagit över samhället. Vi ser hur dessa åtta år har gjort att samhället hårdnat medan den rikare klicken människor har fått det bättre. Jag får det bättre med en blå politik. Jag får det bättre ekonomiskt och skulle kunna vara nöjd med det. Om jag såg till det kortsiktiga och egocentriska. Om jag valde att blunda för hur orättvisorna blir till norm.

Personligen ser jag inte att det är värt det. Oavsett vem som styr landet så är det inte ökade eller minskade skatter som är nyckeln för ett hållbart och rättvist samhälle. Det handlar om vad vi väljer att lägga våra pengar på. Skatten ska omfatta välfärden och de som arbetar inom den sektorn. Inte en enda krona ska kunna smita ut någon annan väg. De som anser att de är så jävla starka ekonomiskt borde klara sig utan både ROT, RUT och subventioner. Personligen har jag rätt till allt detta men ställer mig frågande varför jag har den rätten? Det räcker väl med att jag har en ok lön? Det är liksom vad jag kämpat för och det är vad jag förtjänar. De pengar som går till mig skulle kunna ha använts för att få in fler vuxna i skola, öka personaltätheten på sjukhus och vårdhem och se till att de svagaste i samhället får en värdig tillvaro. Så skulle det kunna vara. Och det gör mig inte till kommunist bara för att jag säger det.

Det gör mig heller inte till en naiv drömmare. Den som är naiv är den som tror att vi kan fortsätta med vårt energislöseri/resursslöseri/eviga tillväxt. Eller den som tror att det finns en snabb och lätt lösning på samhällsproblem. Jag har inte svar på alla frågor och problem. Mest därför att jag inte har en klar uppfattning (än) om vilka problem vi står inför. Däremot har jag en viss aning – och lösningen lär inte ligga i att bli mer egoistiskt och ställa hårdare krav på folket.

Trött på den menlösa debatten som släpps fram i dagens medier.

Kommentera

