Sluta med gnället om restaurangmomsen!

En kort respons kring om krogmomsen.

Tips till branschen: höj priset om momsen sänks. Enkelt.

Varför ska de som inte äter ute betala för de som väljer att äta ute?

Jag ser mycket gnäll från restaurangbranschen och Alliansen i den här frågan. Branschen växte innan momssänkningen. Låt priserna hänga med och se till att det är konsumenten som betalar – inte kollektivet!

Och se till att laga god mat så kan jag lova er att ni inte tappar kunder…

Skatt är till för välfärd – inte för lyxproblem. Det finns eftersatta områden som behöver folk, det här med restaurangmoms är inte ett problem.
Så får jag lov att hänvisa till mitt tidigare inlägg om att skapa jobb…

9 thoughts on “Sluta med gnället om restaurangmomsen!

  1. Fast du har ju helt fel i din argumentation: Varför ska resturangmat ha 25% moms och mat man lagar själv ha 6% moms? Varför ska de som väljer att äta ute betala för de som väljer att äta hemma. Jag skulle förstå din argumentation om du argumenterade för att all mat, inklusive det du köper på COOP, ska ha 25% moms.

    • Hej Ola och tack för kommentaren.

      Jag anser att 12,5% bör gälla för inköp av råvarorna, dock dras det av och gör inköpen skattefria…

      Det är alltså tjänsten du betalar för (upplevelsen), inte varan – även om det är prisskillnad på blomkål och oxfilé. Inköp till det egna hushållet handlar om överlevnad och är därför skild från restaurangmomsen. De som har ett ett begränsat utbud brukar få subventioner via arbetsplatserna (kuponger eller liknande) vilket är ett annat sätt att se till att folk kan äta och att restauranger klarar sig. För privatpersonen som väljer att äta ute så är det en form av lyx, som alla inte har råd med.

      Det finns inga incitament för denna skattereduktion ur samhällssynpunkt men är självfallet bra för restaurangerna.

      Vänligen
      Andreas

      • Tack för seriöst svar, och sorry för att jag tomtade mig och skrev 6%, ska givetvis vara 12,5% på både restaurang och COOP.

        Du behöver inte argumentera utifrån ett vänster/högerperspektiv med mig (jag är troligen mer vänster än du är). Jag har dock väldigt svårt att se det som en skattesubvention när momsen harmoniseras, utan ser det snarare som att ”lyxätarna” tidigare subventionerat hemmaätarna. Och jag har inget emot denna tidigare subventionering – missförstå mig inte – men jag tycker att angreppspunkten NU är oherderlig, att restaurangätarna nu är subventionerade, när det helt enkelt inte är fallet.

        hade det varit 25% moms på hemmat med 12,5% moms på restaurangdito så hade det varit en subvention. Nu är det en harmonisering till lika momssatser (vilket jag tycker är dåligt), men ingen subvention, så lite hederlighet i argumentationen skulle man kunan begära. Alternativt argumentera för att båda matmomserna höjs till 25%, det är också logiskt riktigt.

      • Hej igen =).

        Det är kanske inte restaurangätarna som är subventionerade (även om jag tycker att all konsumtion bör ha sitt egentliga pris och att det är slutkonsumenten som ska betala för det…) direkt men de blir det indirekt. Momsen på råvarorna är desamma, fast borttagna genom företaget (restaurangen). Då skulle vi i förlängningen kunna resonera som att alla företag bör betala moms (minska mellanhänder och höja priset på slutkonsumtionen – vilket i förlängningen hämmar masskonsumtionen. Men i ett större perspektiv så blir det orättvist mot de som redan idag har svårt att få det att gå ihop…).

        Hur menar du att sänkningen av tjänsten matlagning inte är subventionerad genom den sänkta restaurangmomsen. Moms på råvarorna är ju redan borttagna, vilket inte är fallet för den som handlar i affären – det är moms på tjänsten och vi har 25 % moms på tjänster i landet (vilket subventioneras genom ex. detta och genom ROT/RUT etc.).

        https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/vadarmoms/2512eller6procentsmoms/25procent.4.58d555751259e4d66168000342.html

        Vänligen
        Andreas

  2. Du har en poäng med ”tjänsten matlagning”. Poängen var tydligare för många år sedan, då man köpte sig en potatis i butiken som man kokade och skalade själv. Men nuförtiden så lagas det mat i var och varannan butik också, i min lokala affär finns det ett mer eller mindre utrustat kök där jag kan välja på många olika sorters färdiglagad mat, enbart för uppvärmning i Micron i 2-3 minuter. Nu till lunchen ska jag exempelvis äta pannbiff med en god potatissallad som jag köpte på Ica runt hörnet.

    Jag har svårt att se skillnad epå denna tjänst ”laga mat” som restaurangens tjänst ”laga mat”. Skulle vara att jag själv får diska mib gaffel i hämtmatfallet, men i så fal lär det inte ”laga mat” som som du tycker ska straffbeskattas, utan ”diska gaffel”.

    • Och idag är det ingen skillnad då de betala samma moms. Höjs momsen så kanske vi får införa en åtskillnad mellan ”livsmedel” och ”färdiglagad mat” där momssatserna skiljer sig. Eller att den färdiglagade maten enbart får säljas från ex. charken i en egen kassa…

      Men servicen är dock inte densamma som på restaurang. Det är nog det som är skillnaden och anledningen till att färdiglagad mat men såld i en kyldisk (för senare uppvärmning) går som ”livsmedel”.

      Men sänkningen av restaurangmomsen har liksom ingen logisk förklaring för samhället i stort. Det är faktiskt en tjänst, där råvarorna redan är momsfria (och inte kan jämföras med potatis till det egna hemmet) och tjänsten är till för dem som har råd att nyttja den.

      Vänligen
      Andreas

  3. Hej Andreas!

    Jag tror du har missförstått hur moms fungerar. Momsen, som var 25%, är på hela priset som kunden betalar och den är nu halverad. Momsen på ”råvarorna” må vara lägre, men den betalar inte restaurangen ändå, man ”lyfter” ju momsen, vare sig den är 12.5% eller 25%.
    Momsen skulle alltså vid en höjning bli 25% på hela måltiden, inklusive råvaror.

    Skillnaden mellan att äta ute och att äta hemma skulle alltså bli just 12.5% vid en höjning.

    MVH
    /Johan

    • Hej Johan,

      Jag tyckte att det var precis vad jag skrev tidigare? Momsen på råvarorna lyfts för restaurangerna (12,5 %) men inte för butikskonsumenter. Däremot skulle momsen bli 25 % på hela restaurangköpet eftersom det är matlagningen/servicen som kostar mer.

      Den första kommentaren ställde ju restaurang mot livsmedelsbutik, vilket skiljer sig eftersom du i ens fallet betalar för varor och i andra fallet betalar för tjänster. Därav ser jag inga problem med olika momssatser.

      Butikerna lyfter ju också moms, bara slutkonsument betalar ju den… :).

      Vänligen
      Andreas

  4. Jo,

    Då är vi överens. Det jag tyckte var så fel förut var att samma hamburgare på MacD blev billigare om jag tog hem den, än om jag åt den i restaurangen!

    /Johan

Kommentera

