Min röst i riksdagsvalet (och varför)

Det är inte så vanligt att folk berättar vad de kommer rösta på men jag väljer att göra detta här och nu. Det finns säkert många som inte kommer hålla med mig men det bryr jag mig rätt lite om…

Jag har tidigare skrivit om riksdagspartierna och hur jag ser på dem. En lite uppdaterad version om varför jag är missnöjd med dem kommer här:

Alliansen:

Har styrt i 8 år och det hårdnande samhället är inget jag vill ha. Det finns saker som gått utanför deras makt men de har å andra sidan inte gjort mycket för att jämna ut klyftor och få ett mer humant samhälle – de går fetbort.

SD:

Har till stor del en intetsägande mellanmjölkspolitik men till ca 20% så består politiken av en människosyn jag inte delar. De menar att invandringen är roten till allt ont, utan att reflektera över hur det skulle vara om vi såg till att få in nyanlända i samhället på ett snabbare och bättre sätt. De väljer också att inte besvara frågan hur de tänker kring de invandrare som redan befinner sig i Sverige – de går fetbort.

Socialdemokraterna:

Har genomfört många bra saker men har också lyckats förstöra stora delar av samhällsklimatet och skolan, exempelvis genom kommunaliseringen. De stod också bakom uppbyggandet av ett samhälle som gynnade näringslivet till förmån för vanliga människor – de går fetbort.

Miljöpartiet:

Jag har röstat på Mp i de tidigare valen men har blivit mer besviken då jag ser hur de kryper längre åt höger. De har valt att inte ta ställning eller kämpa för miljön i den utsträckning jag vill att ett miljöorienterat parti ska göra. De väljer också att inte sätta ner foten mot vinstuttag inom välfärden – de går fetbort.

Vänsterpartiet:

Det parti som jag på senare år tyckt har varit vettigast. De säger sig ha gjort upp med sin kommunistiska historia, vilket är positivt. Däremot förhärligar de fortfarande arbetslinjen, vilket inte är helt rimligt när vi har människor som behöver arbete samtidigt som väldigt många går på knäna. De har också valt att utesluta basinkomst (liksom Mp) inom partiet – de är inte fetborta men jag tror inte på dem så mycket att de får min röst.

Så vad nu då…?

Jag har arbetat inom en liten politisk organisation i några år och har hunnit läsa en hel del partiprogram. Det parti som mest överensstämmer med mina politiska värderingar har blivit Feministiskt initiativ. Det finns en hel del kritik mot F!, en del helt befogad. De ligger ganska nära V i sin ideologi men står för minskad arbetstid och har ett socialförsäkringssystem som ligger väldigt nära basinkomst. En av mina personliga kval har varit att de inte verkat för basinkomst, vilket jag ser som en nyckel för ett fungerande samhälle. Det finns däremot personer inom F! som är basinkomstförespråkare (här kommer en länk till hela listan och alla partier). Jag har övervägt F! länge och har efter ett samtal med en nära vän fått upp ögonen för en person som verkar stå för vettiga saker. 

Julia Bahner. En doktorand i socialt arbete som brinner för funktionalitetsfrågor (frågor rörande funktionsnedsatta). Min tanke är att det är svårt att ha den kunskapen utan att vara insatt i intersektionalitet på bredare front. Det blir alltså en personröst för att markera vilken typ av politik jag vill att F! ska driva. Om du inte har läst vad F! står för (utan förlitar dig på andrahandsuppgifter från deras politiska motståndare) så föreslår jag att du tar en kik: Länk till F!:s hemsida. Gudrun Schyman är en politiskt slipad räv men hon är inte F! helt och fullt ut. Jag ser fördelar med att rösta på något mer oprövat, som har chans att vara ärliga och som påbörjades för att förändra världen till en mer jämställd plats.

Det kan finnas människor som menar att vi ska rösta på de stora partierna så att ex SD förlorar sina mandat. Jag har rätt svårt att se att SD ska få regeringsställning vilket gör att det är deras vågmästarroll som står på spel. Då är det väl vettigare att rösta på ett parti som kan få vågmästarroll men som inte driver en politik som går helt emot min egen? Jag kan inte tillåta SD att få makt över min röst – om så bara makten att rösta mot min övertygelse bara för att slippa dem. Jag röstar med framtidstro och hopp – inte av rädsla för framtiden! 

3 thoughts on “Min röst i riksdagsvalet (och varför)

  1. Ping: Ett ljus i det parlamentariska mörkret | Världen, politiken och miljön

  2. Miljöpartiet tycks hålla på att avskaffa sig själv nu i regeringsförhandlingarna!
    Det skulle nog behövas ett riktigt grönt parti till nästa val!

    • Hej RM,

      Jo…

      Jag funderar på om jag orkar dra igång något till nästa val. Men jag har inga ambitioner att börja arbeta som politiker… Dock vill jag se en bättre värld än den vi verkar ha framför oss.

      Vi får se hur framtiden utvecklas och vilka åtgärder jag väljer att ta mig an.

      Vänligen
      Andreas

Kommentera

