Nyliberalism har inget med frihet att göra

Det är svårt att undgå valkampanjerna som har dragit igång, inte med full kraft – men igång är de. Det jag främst ser från Allianspartierna (jag har inte hängt med, är de en allians även till detta val eller har de splittrats?) är ett egenutnämnt mandat för frihetens väl. För friheten…?

Frihet, eller valfrihet, vilket vissa vill koppla till liberalism, sedemera (när marknadsekonomin tog järngrepp om politiken) nyliberalism, borde väl innefatta just det – ett VAL. Kampanjerna från det blå hållet verkar utgå från att de som inte håller med dem vill ha någon form av ofrihet? Att statlig styrning innebär en ofrihet för massan? Utgår vi från totalitära diktaturer så finns såklart en poäng, men det är inte vad jag utgår från. Det jag vill visa är den poäng som jag försökt få fram så många gånger:

Etik del 2, frihet

Fördelning av rikedom – ett systemfel

Ett inlägg kring problematiken med ”för mycket” frihet: Välja själv? Nej tack!

Eller det mer sarkastiska inlägget: Är ekonomisk frihet synonym med frihet

De kvasiliberala partier som säger sig stå (ensamma?!) för frihet kan tänka på några saker:

  • Finns det någon som väljer fattigdom?
  • Väljer vi hudfärg/kön/etnicitet/sexuell läggning?
  • Väljer vi vårt sociala och ekonomiska kapital?
  • Väljer vi våra förutsättningar inför livet (vi kanske kan välja att påverka, men bara inom våra givna ramar)?
  • Väljer vi våra barn eller deras behov (vi kanske väljer att ha barn, men inte vilka barn vi får)?

Det finns en massa annat att ta upp men listan är inte det väsentliga. Det väsentliga är mycket kort, enkelt och lätt att förstå:

Om vi inte har någon möjlighet att välja så är det inte frihet. Inte förrän vi jämnar ut klyftor/strukturer/förutsättningar så kan vi inte tala om frihet. Behåll er ideologi, kämpa för samma saker. Men kom fan inte och mena att det är frihet ni kämpar för!

Ett instick i detta är att jag för den delen inte behöver höra hur dåliga de rödgröna riksdagspartierna är eftersom jag inte sympatiserar med dem heller, läs gärna denna innan påhoppen börjar: DGM – Den Grå Massan

2 thoughts on “Nyliberalism har inget med frihet att göra

  1. Ping: Blir det mer rättvist utan domare? | Världen, politiken och miljön

  2. Intressant! Jag tror att det finns mycket vi inte väljer. Om frihet, kanske det är rät att säga att de fria val vi gör, sker under en lista av betingelser. Jag tror inte konflikten mellan determinism och den fria viljan är det väsentliga här. Så jag antar att det är social frihet som vi avser här. Min syn på saken är att staten inte behöver tänka så mycket kring social frihet. Det viktiga är att se till alla individer. Vad de behöver, och så vidare. Social frihet kanske kan för en och annan vid förtydligas i materiella tillgångar, men ofta är social frihet något abstrakt. Med andra ord finns det något i det du skriver tycker jag, nämligen att vi bör jämna ut förhållanden såsom klyftor.

Kommentera

