Organiserat tiggeri

Jag såg en bild i mitt Facebookflöde. En bild på flera romer som samlades kring en skåpbil innan de skulle ut och tigga i Stockholm (jag tog inte bilden och vill publicera så få bilder som möjligt på min blogg men det är inte så svårt att föreställa sig). Bildtexten menade att det är organiserat tiggeri och hade en underton av ”vad var det jag sa”. Nu vill jag kommentera detta och organiserat tiggeri överlag.

För ett par veckor sedan bestämde jag mig för att skänka de mynt jag hade i min växelskål hemma, där jag lägger ur mynt ur fickorna, inte mycket men runt 100 kronor. Jag lade ner pengarna i min ficka och cyklade till Kista, där jag tänkte lämna pengarna till den första jag såg. När jag kom ner så satt ett tiotal romer utanför och rökte så jag klev av cykeln och gick fram och lade min hög i en kopp. Då kommer fyra stycken fram och ber om pengar?! Jag sade att de ju kunde dela eftersom de verkade samarbeta. En av dem förklarade på en blandning av rumänska och franska (jag förstod på knagglig rumänska och nästan lika knagglig spanska) att de inte delar på pengarna men hjälper varandra att överleva. Det jag gav kommer inte att delas utan det var bara hen jag gav till som fick pengarna. 

När det gäller mig så blev jag bedrövad. Jag tog det som självklart att de samarbetade och delade upp det de fick, så är det kanske på vissa platser men tydligen inte här. Just dessa människor såg jag när jag gick förbi en sen kväll under våren. De låg då i sovsäckar och filtar, med mössor och vantar och huttrade sig genom den kyliga natten. 

När det gäller samarbete så kan jag ju hoppas att de verkligen samarbetar mer. Hade jag varit tvungen att tigga ihop mitt uppehälle så hade jag gärna velat ha hjälp från andra svenskar i samma situation. Det är skillnad på att organisera sig för att tigga och på organiserad brottslighet, även om vissa verkar likställa detta…

Vi bor i ett land som folk kommer TILL för att skapa bättre förutsättningar, det är jag glad för. Vi kunde ha bott i ett land som folk måste fly ifrån…

Jag har skrivit fler inlägg om romernas situation i Sverige, sök på ”romer” här på bloggen så får du fram dem (skriver inte från en dator och har svårt att göra bra länkar just nu). 

 

 

2 thoughts on “Organiserat tiggeri

  1. Tiggeri är ett symtom på att man har ett dåligt skyddsnät, när man blir sjuk eller arbetslös. Det handlar om fördelningspolitik(ta från de rika och ge till fattiga. Robin Hood). Vi kan inte som ett civiliserat samhälle går tillbaka och införa lagar som vi tog bort på 1960 talet(lösdriverilagen). När de gäller EU emigranter, som sitter på gatan med pappersmugg och tigger, för att de inte kan få en försörjning i sitt hemland .
    Vi har starka högerkrafter, som vill att vi ska förbjuda tiggeri, i Sverige. Nu har EU starka verktyg att tillämpa länder, som diskriminera ,sina medborgare I och med Lissabonfördraget, har EU fått fler verktyg, att ta till mot medlemsstater, som kränker mänskliga rättigheter. Kommissionen kan till exempel dra ett medlemsland inför EU-domstolen för fördragsbrott. Det som krävs är att EU engagerar sig mer i enskilda medlemsstaters mänskliga rättigheter, tydligare följer upp hur situationen för diskriminerade grupper utvecklas och kräver större effekt från de pengar som finns att tillgå via Europeiska socialfonden. Och när allt annat misslyckats måste EU-kommissionen våga använda de sanktionsmöjligheter, som Lissabonfördraget ger mot medlemsstater, som inte respekterar de värden som unionen bygger på.
    Lissabonfördraget, som innebär att EU får större möjligheter att ingripa mot medlemsstater som kränker mänskliga rättigheter, och som gör det möjligt för Europakonventionen att gälla även på EU-nivå.
    Där har den svenska regeringen ett stort ansvar att driva frågan i EU. Det måste upp på regeringschefsnivå. Vår statsminister verkar var oinspirerat att ta upp frågan, han månar om fri rörlighet, inom EU. Så gör att Sverige kommer inom en period av cirka 10 år , ha cirka 30 000 människor, som sitter och tigger , på våra gator och torg (man uppskattar, att i nuläget är de cirka 3000 personer).
    På kort sikt måste dock Sverige ta sitt ansvar för den uppkomna situationen och hjälpa de rumänska tiggarna under tiden, som de är i Sverige.
    Tiggarna erbjuds sanitärt bättre övernattningsmöjligheter, sjukvård i viss omfattning och hjälp med mat och kläder. Och att hjälpa tiggarna att få ett jobb.
    Arbetsförmedlingen, kommunerna eller olika organisationer ska erbjuda dem hjälp, med det som de själva vill ha, nämligen möjligheter att arbeta.

    Lennart.W

  2. Ping: Vad gör de romska tiggarna här? | Världen, politiken och miljön

Kommentera

