Höga löner ger bra lärare…?

Skolan är en het valfråga. Det är bra. Det finns många förslag på vad som behövs för att den svenska skolan skall bli bättre, det är också bra. Jag kommer att tillföra lite kring hur jag ser på skolan och vilka mål jag anser att vi bör sträva mot. Jag har gjort det förut men kanske inte såhär tydligt.

Till att börja med så kan vi se på artikeln som gjorde att jag ens funderade på att skriva detta. En ledare i Expressen, signerad Anna Dahlberg. I texten får vi fram två problem som borde ha fått en lösning, där jag håller med om båda men på lite olika sätt.

Det första handlar om en utredning som menar att kommunaliseringen av skolan inte har skapat större frihet. Snarare tvärtom. Staten har ingen kontroll över skolan men de har (jag vet det låter sjukt) fortfarande ansvaret. Vad som har hänt är att lärare och skolor måste visa att de klarar de uppsatta målen och detta visas genom en extrem mängd papper och underlag som skall skickas in för kontroll av lärarnas arbete. Kritiken mot detta är befogad. En av lösningarna är att återgå till en statlig skola, förbjuda privata aktörer att kunna göra vinstuttag ifrån skolan (vilket är en riskfaktor för kvalitet) och arbeta fram nationella referensramar kring handlingsplaner. Jag vill även gå längre och ha ett större utbud av undervisningsmaterial som ligger i linje med ämnesövergripande och landsomfattande lärandemål.

Det andra är en knäckfråga som jag till viss del håller med om. Lärarlönerna.

Jag förstår att det verkar rimligt att läraryrket skulle få fler lämpliga sökande om de som väljer att bli lärare fick mer betalt än idag. Jag förstår att statusen inom läraryrket kan vara lockande när det gäller att välja sitt jobb. Jag håller med om att en lärare skall ha skäligt betalt för den arbetsinsats hen gör. Däremot ställer jag mig frågande hur bra det vore med lärare som befinner sig med eleverna enbart med lön och status som anledningar till yrkesvalet.

Då jag varit runt en del på skolor och arbetat så har jag träffat många lärare. Det finns några som har ”det där”. Det som gör att eleverna lyssnar, att de blir intresserade och vill veta mer. Jag har genom samtal med lärare som jag tyckt var sisådär förstått att de har haft en glöd och passion för sitt yrke. En glöd som inte har falnat på grund av att eleverna har blivit jobbigare utan för att arbetsförhållandena blivit sämre. För att de, efter många års tjänst, blir misstrodda i sitt yrke och måste konkretisera den tysta kunskapen (vi kan kalla den engagemang) så att den passar i en färdigstöpt mall. De har inte ledsnat på elever eller yrkesrollen. De har ledsnat på kontrollapparaten och förutsättningarna för att göra ett gott arbete. Lönen är såklart en del i det hela men långt ifrån det viktigaste. Det viktigaste är att få genomföra de saker som läraren vet behöver göras. Jag ska försöka ge ett exempel.

Vi har en elev, vi kan kalla hen A. Sen har vi en lärare, vi kan kalla hen Ö. 

A har gått i Ö:s klass i ett par månader och Ö börjar ringa in problemet med varför A inte hänger med på lektionerna i den utsträcknings om skulle behövas för att nå betyget E i det aktuella ämnet. Ö skriver och skriver i sina handlingsplaner och visar vad som skulle kunna fungera. Ö är medveten om att det inte finns en enda handlingsplan eftersom det finns många faktorer som spelar in på hur A agerar och presterar (fy vad jag hatar det ordet… PRESTERAR – blä). Den individuella handlingsplanen innehåller arbete med specialpedagog ibland, arbete i klassrummet ibland och uppgifter som fokuserar mer på att få tänka kreativt och problemlösande. Detta presenteras som handlingsplanen och den sjösätts.

Men specialpedagogen finns bara på skolan 2 förmiddagar i veckan och då skall alla elever som behöver få veta vad de behöver arbeta med för att klara sig, i vissa fall beslutas det om utredning för en diagnos (här vill jag säga att jag välkomnas utredningar och ställda diagnoser, de är dock värdelösa om det inte finns resurser som gör att eleven får det stöd den behöver). Den resurstid som finns är en viss tid i veckan då de elever som vill kan få hjälp med sina läxor. Sen är det ju de nationella proven som måste avklaras. Det går inte att släppa hela klassen för denna elev. Det får gå som det går. Alla elever (även de som klarar sig lysande) ska ha en individuell handlingsplan och individuella mål. Jättebra! Om läraren hade möjlighet att sitta ner och göra dessa planer utan att det tog tid från planering och fortbildning… Ö ser hur A blir med och mer avlägsen. A sitter med sin mobiltelefon (vi har ju pratat om mobiler på lektioner och A vet om att hen inte får har den med) och pillar. Ö säger till och A lägger ner den. En stund.

Det finns ganska många A:n därute. Ofta flera stycken i varje klass. A representerar de elever som inte får den hjälp/stöd de skulle behöva. Läraren har ofta väldigt bra koll på vad som skulle kunna funka (den som tror att det finns ett sätt som funkar på alla eller ett sätt som alltid fungerar för samma elev kan ju ta och lämna skolfrågorna helt och hållet) men får stå vid sidan och se på när eleven/eleverna faller mellan stolarna. Ett omfattande pappersarbete och en stor mängd energi har gått till spillo. Varför skall Ö göra allt detta arbete om hen ändå inte får stöd i att genomföra undervisningen på det sätt som faktiskt skulle kunna fungera. Det är inte så uppmuntrande att stå på sidlinjen och se på hur en elev som behöver mer stöd får falla fritt – därför att det inte finns resurser som skulle kunna hjälpa eleven. Ö ser detta. Ö har 6 klasser med 30 elever i varje klass. Ö:s engagemang för sitt yrke drunknar i kampen för alla dessa A:n som finns i dessa klasser. År efter år.

Till slut ger Ö upp och startar eget företag. Numera säljer Ö handbundna fiskeflugor på Internet. Inte för att lönen var för låg utan för att ett stort engagemang leder till tre saker:

1. En lärare som Ö får det hen vill eftersom ledningen på skolan ser att det fungerar. Denne lärare kommer stanna och fungera som en mentor för övriga lärare – dessa finns ute i skolorna och är de mest värdefulla individer som går i skolans korridorer.

2. Ö orkar inte mer och byter jobb.

3. Ö orkar inte ens byta jobb utan sjukskriver sig och återvänder inte till skolan.

Slutord

Jag stod precis i valet mellan att få en hög lön på en skola som kräver väldigt mycket arbete utanför själva lärandet eller att få en bra lön på en skola som stöttar utvecklar sina lärare. Jag valde det senare alternativet.

Därför förstår jag tanken bakom högre löner i skolan. Därför håller jag med till viss del. Det jag dock ser som viktigare är att lärarna blir tagna på allvar. Är det nu så att alla lärare skall skriva rapporter och utvecklingsplaner så bör motprestationen bli att dessa åtgärder faktiskt genomförs. En massa papper på vad som skulle kunna göras hjälper ingen. Det gör att arbetet känns meningslöst och föder uppgivenhet. De lärare som förmodligen klarar sig bäst är de som hittar balansen. Balansen verkar ligga kring att massproducera handlingsplaner så fort som möjligt, göra sitt jobb utefter de krav som ställs och inte engagera sig mer än nödvändigt. Det finns säkert lärare som gör detta helt medvetet bara för att ha ”ett jobb”. Däremot finns det nog fler som väljer den här vägen eftersom de har sett kollega efter kollega som följt punkt 2 och/eller 3 här ovanför.

Handlingsplaner är bra. Så länge de faktiskt följs. Jämför gärna med en läkare som vet om hur en patient skall botas. Svaret blir att resurserna inte finns. Patienten dör förvisso inte men kommer att lida av sin sjukdom hela sitt liv. Efter nog många patienter så kommer läkaren att genomföra behandlingen ändå (med risk för avstängning eller att bränna ut sig), sluta genom sjukskrivning eller helt enkelt ledsna och byta jobb.

 

One thought on “Höga löner ger bra lärare…?

  1. Ping: Varför litar vi på egoister? | Världen, politiken och miljön

Kommentera

