Riksdagspartierna (DGM)

DGM = Den grå massan. Innan vi börjar så ska jag ha sagt att jag inte såg partiledardebatten igår (söndag), jag jobbade och hann således inte hem. Detta hade jag tänkt skriva innan den gick av stapeln, då det är min uppfattning av det politiska läget i Sverige. Ordningen partierna presentera i är från minst troligt till mest rimlig, om det inte skulle vara så att jag numera representerar ett helt annat parti än de som sitter i riksdagen. Det jag skriver är riktat till partierna och den politik de för, inte till personer som röstar eller sympatiserar med partierna, ni behöver med andra ord inte gå upp i limningen… Nu kör vi.

Vad vill de olika partierna?

Sverigedemokraterna

Det kan vara så att det finns en politik bakom deras främlingsfientliga grund. Jag har skrivit rätt mycket om dem, vilket gör det rätt uppenbart att de inte får min röst i valet. Deras blotta närvaro i debatten har normaliserat rasism på ett sätt som vi inte har sett i Sverige sedan vi lämnade ”Lort-Sverige” (som Sverige har kunnat kallas innan WWII, med migration, alkoholism och misär). Nej de är inte ett rimligt alternativ till något.

Moderaterna

Skatter är av ondo, allt bör privatiseras, mer pengar direkt i handen. Så ungefär verkar de jobba. På bekostnad av vård, skola och omsorg. De har ju förnyat sig och ska tydligen stå för en ”rättvis skola” en ordentlig omsorg och kämpa för alla i Sverige. Nå, det är inte särskilt ”moderata” tankar och inte heller mer än ord. Inget i deras faktiska politik avspeglar någon större förändring – det enda är att vissa kanske bli förvirrade då de gått från djupblått till matt stålblått, med slitna kanter. De flörtar med väljare genom att försöka sig på en mer varierad floskelbas, politiken är dock densamma. Ledaren kritiserar SD men inhyser en minister som lika gärna skulle kunna kränga på sig brunskjortan…

Kristdemokraterna

Nu är det inte riktigt rättvist då jag inte är troende, samt att jag anser att religion skall hålla sig borta från makt i fortsättningen, den har fått bestämma långt efter sin tid som normbildare – med förtryck av alla möjliga människor, åldrar och kön som resultat (beroende på vilken religion som har fått råda). Jag säger som min mamma brukade säga: ”tro får en göra i kyrkan”. I övrigt vet jag inte så mycket om KD eftersom jag slutade intressera mig vid ”Krist…”.

Folkpartiet

Här har jag rätt dålig koll på vad de egentligen vill. De har ju varit ansvarig för skolan de senaste åren, vilket knappast har gjort något bättre. Varför i hela fridens namn ska våra skattepengar betala privatskolornas varande, när de sedan kan stänga skolorna som de vill så fort miljonvinsterna uteblir? Ska hela samhället bli på detta vis? Nätackdu!

Centern

Ahhhh. Bondepartiet! De som står för arbetare och bönder, för att bygga Sverige på en helhet och grunda värderingar baserade på sunt förnuft. *ljud av en skiva som skrapar och gnäller* . Nej just det. De har tappat all verklighetsförankring, vill liksom sina Allianskollegor ”leka affär” och sälja ut allt i Sverige. Tack Centern för att vi inte längre kan köpa receptbelagd medicin på apoteken (eller ”The Drug stores”) längre, det är helt enkelt inte lönsamt med medicin… Men tuggummi och munskölj kan ta upp hyllmeter efter hyllmeter, till förbannelse. MEN vi kan faktiskt köpa nässpray i vanliga affärer, vilket självfallet rättfärdigar att de sjuka ska få flänga runt för att hitta medicin (om det nu finns kvar ett apotek på din ort så är det bara att gratulera, de finns i Stockholm, men vi har ändå inga mediciner i våra apotek så det är inte så mycket att vara avundsjuk på).

Socialdemokraterna

Eller var det Socialmoderaterna…? DGM är bred i Sveriges riksdag… Jag har dålig koll numera. Arbetslinje, fortsatta privatiseringar (det var väl här de började) och ett fortsatt fjäskande för näringslivet. Om näringslivet är en häst och vi ”vanliga” är småfåglar så vill de mata oss genom att trycka en massa havre i hästen, så kan vi småfåglar klampa runt i skiten för att samla på oss några frön… (tack Ronny Eriksson). Det gäller för de blå och vi har ett massivt parti som inte sätter ner foten och säger: ”Nu jävlar räcker det!”. Tyvärr ser jag ingen större förbättring om S kommer till makten, kanske att vissa sociala bitar får lite mer resurser, ”för var dag blir den bättre, men bra lär den aldrig bli”.

Miljöpartiet

Nu har vi kommit till de som jag röstat på i den senaste valen. Jag önskar att jag skulle kunna fortsätta med det och vara nöjd med mitt val. Tyvärr har Mp börjat fiska i de smutsblå vatten som bara leder till skräp. Det sorgliga är att det finns många bra gräsrötter i detta parti och många goda förslag. Så länge Mp fortsätter tro på konsumtion och tillväxt som det enda som kan driva samhället framåt så finns inga möjligheter att få den gröna politiken att blomstra. Vi kan exempelvis inte stänga av kärnkraften och fortsätta med en utökning av energikrävande produktion om kommunikation. Supersnabb kommunikation kanske inte är en möjlighet, eller så är den det – vad vet jag. Men vi måste fokusera på de förutsättningar vi faktiskt kan arbeta utefter, inte de vi önskar att vi kunde arbeta efter. Vi kan inte minska energiframställning (total mängd) samtidigt som vi för en politik som är beroende av en ökad energiframställning – det går bara inte ihop.

Vänsterpartiet

Skulle jag ha ”en pistol mot mitt huvud” och bara få välja av riksdagspartierna så skulle jag välja V. De för i alla fall en mer human politik och är den enda kraft som någotsånär står upp mot affärslekar och spekulationshopp som verkar vara det enda som spelar roll i Riksdagen. Även här har vi dock ett problem när det gäller arbetsmarknad och förhoppningen att det är arbete som är nyckeln till framgång. Vi är inte i behov av en ökad produktion för att leva, inte heller av en ökad konsumtion – inte vi vanliga i alla fall och inte mer än indirekt för att ekonomin ska snurra. Om V tar tillbaks lite mer solidariska grunder, får bort fokus från tillväxtmotorn och börjar jobba utefter de förutsättningar vi faktiskt har i världen (betänk bara vad som händer när tillväxten blir så stor att något så grundläggande som vatten faktiskt inte går att få tag på i väst – det är inte längre ett problem för den fattigaste miljarden, utan även för ”oss”… Vatten är också en naturresurs, även om många glömmer bort det) och faktiskt försöker bromsa upp den materiella tillväxten för att fokusera på utveckling för energisektorn, välfärdssektorn och jordbrukssektorn (inget fungerande jordbruk = ingen mat). Men en sak är säker. Utan att få bukt med de ökade klyftorna (nationellt och internationellt) så kommer vi inte att få bukt med den ohållbara väg vi rusar fram på just nu.

Slutord

Ja, det är vad jag tycker i alla fall…

För de som inte är så insatta i svensk inrikespolitik så kan jag meddela att vi har haft problem med arbetslöshet i flera decennier, det är inget som kom med Alliansen (allt är inte deras fel). Se gärna Lönesänkarna, en film från Dokument inifrån. Vi har kastat våra miljarder på näringslivet, det funkar inte – alltså dags att byta spår och ge resurserna direkt där de behövs utan mellanhänder (som nu dessutom består av en hel del riskkapitalbolag som är duktiga på att inga pengar ”trillar ner till pöbeln”). Vi behöver täppa till hål i välfärdsnätet, där pengar trillar ut, pengar som var tänkta till helt andra saker än som investeringsgrund för giriga bolag och företagare. Jag är dock för att de som arbetar ska premieras och inte betala bort allt i skatter, varför skattesystemet bör förändras. Dock borde vi inte kunna tjäna fantasisummor bara för vi har vissa positioner i samhället, vem tror att en riksdagspolitiker är förtjänt av 3-4 gånger så mycket pengar som en undersköterska på akuten…? Lägre skatt för lägre inkomst, högre skatt (+ marginalskatt) för högre inkomst, och JA det kommer att ta bort incitament för att jobba till sig gräsligt mycket pengar – jag vet, det är tanken.

Sen finns det folk som tycker att det är bakåtsträvande att vilja minska på tillväxten. Tillväxt och utveckling är inte samma sak. Att tro på en konstant materiell tillväxt i en värld med begränsade resurser är väl, om något, väldigt världsfrånvänt…? Kolla gärna in Global Footprint och vad de säger om ”Earth Overshoot Day”. Utan resurser så kan vi inte fortsätta massproducera. Utan att kunna massproducera så minskar tillväxten. Utan tillväxt så kan inte konsumtionen öka. Utan ökad konsumtion så fallerar det nuvarande ekonomiska systemet. Det går att använda andra verktyg för att skapa en fungerande värld, som att beskatta konsumtion och låta produkter kosta vad de egentligen kostar. I samma veva kan vi flytta hem produktion för att ha en produktion som faktiskt motsvarar våra krav, inte tiofalt över vår konsumtionsgräns (och de länder som nu producerar åt oss kan producera åt sig själva). För att inte falla ner i en avgrund av total arbetslöshet så kan vi använda oss av ex. Basinkomst för att säkerställa inkomst, vilken blir en intäkt (för staten) när folk konsumerar. Pengar är inget annat än en överenskommelse som säger att en metallbit, pappersbit eller siffror innehar ett värde. Bryts överenskommelsen (eller förändras drastiskt) så faller systemet (betänk alla hyperinflationer genom historien, eller hur välvilligt Grekland är till Euron nuförtiden…).

Jaja, jag kommer fortsätta skriva om hur jag tycker att saker bör vara men valde ett inlägg där jag faktiskt kritiserade samhället som det ser ut idag. Nu får jag bryta och tacka er som orkat läsa såhär långt =)

8 thoughts on “Riksdagspartierna (DGM)

  1. Hej
    Han Fredrik, blev pratsam, när han Stefan påvisade att han Fredrik vann på femte jobbskatteavdrag.
    Han Jimmie blev pratsam, när han Jonas påvisade att han Jimmie hade en lön på cirka 1 miljon per år.(då pratande man i mun på varann)

    Det är på den här nivån( det saknas humor eller kvicka repliker), som partiledardebatten i Agenda, var.(man ska prata om vad partiledarna har för inkomster, då hettar till)

    Ingen kom med något nytt reform förslag eller visioner, hur ska vi lösa de stora brister och problem vi står inför, i framtiden(sjukvården, skolan, äldrevården,företagande(jobb), energin, bostadsbyggande, glesbygden och invandring).

    De här är framtidens politik
    1.Alliansen sjätte jobbskatteavdrag blir väl nästa mål, men sedan då?

    2.De rödgröna vad ska det komma med,jo att ändra på vad Alliansen har åstadkommit.

    3.SD ska inte sitta i riksdagen, på sin höjd 2%,av valmanskåren.

    Jag har ett stort förstående att de finns svårigheter att rekryterar skärpta personer, till de politiska partierna.
    Nu ska man utvärdera partiledare, vem som vann debatten.
    Tyvärr ingen, de var en låg och intetsägande debatt.
    Alliansen var nöjsam att de har satsa flera miljarder på de ena och de andra, men inga visioner hur vi ska möta framtiden.
    Rödgröna och SD kritisera att Alliansen har misslyckat på allt skola, sjukvård…………..

    Det är svårt att få en nyanserat bild,att skriva om.
    När man ska sammanställa, vad som blev sagt i debatten.

    Lennart W

    • Hej Lennart,

      Jag hann inte se debatten men av de nyheter som möter mig så verkar det vara mer intressant att kolla på reklamen på tv3…

      Just nu verkar det som om det enbart är floskler som skall styra debatterna utan att några egentliga förslag visas, som om det svenska folket inte förstår bättre och inte borde bli informerade om hur verkligheten ser ut. De blå vill stilla vår oro genom att bjuda på ett par hundringar i plånboken, trots att vi har människor som svälter i detta land. De röda vill föra in alla i arbetslinjen, även om det inte finns nog med produktion för att backa upp denna vilja.

      Det är med stor sorg vi kan se att de som baserar sin ”politik” på rädsla och xenofobi får större makt. Någonstans skall fingret peka, förbjude att det pekar uppåt…

      Vänligen
      Andreas

  2. Hej.
    Gillar din analys.
    Det stora problemet imo är att högern inte bara förändrat samhället så mycket som dom gjort,dom har även stulit språket ,visionerna och empatin.
    Eller,stulit är fel ord,dom har gjort detta omodernt och till något man skrattar åt.

    Vi lever i ett sjukt egoistiskt samhälle idag,ett samhälle som var förbjudet att ens tänka tanken på för 30 år sedan utan att få (med all rätt) på käften.
    Saf:s agenda på 30 punkter är snart genomförd hela.
    Liberalernas gamla helgon Keynes är ställd åt sidan för guden Friedman,dvs den sjukaste ”filosofen” världen skådat.
    Vi måste samla våra skaror igen och detta under röd flagg !!!
    Kapitalismen har ingen möjlighet att driva företaget jorden längre 🙂 .
    Kommunismen är den enda vägen.
    Nu tänker folk som vanligt Ryssland och Nordkorea,något överheten har präntat in i våra medvetanden,vi är hjärntvättade.
    Men givetvis vill vi inte ha ett nytt Sovjet eller NK,vissa delar kan man plocka men ska man bygga kommunism gäller det att göra den attraktivare än kapitalismen för majoriteten av mänskligheten.
    Man kan göra revolution med en minoritet bakom sej men man kan aldrig bevara den .
    Det finns utrymme för mänskligheten att må bra,inget snack om det.
    Det gäller bara att ta tillbaka moralen och sparka parasiterna åt helvete.
    Må väl Kamrater 😉

    • Hej Håkan,

      Jag vet inte om jag tycker att kommunism är den rätta vägen att gå. Jag misstänker att det är den rena ideologin du menar, vilken i sig kan vara god. Ingen ideologi går dock att applicera direkt på ett samhälle då den förutsätter en mänsklighet som agerar utifrån en utopi.

      Jag tror dock att vi (väst/norr) måste börja finna värden utanför det materiella och ekonomiska innan vi kan börja förändra saker på riktigt. Det är en lång väg och jag kämpar med mitt parti på våra grunder. Kommunismen har också fått sig en törn när det gäller vad som gjorts i dess namn (ren fascism egentligen, men det är ingen som tänker på att det faktiskt inte var kommunistiska idéer som låg bakom USSR/Kina/NK etc.). Vi måste bygga ett samhälle där makten är utspridd för att liknande saker inte ska kunna inträffa.

      Vänligen
      Andreas

  3. Intressant läsning! Dock är kanske inte allt såpass svart och vitt. Jag delar självfallet dina värderingar, men socialdemokraterna (som ett exempel) är ju absolut inte för privatiseringar tvärtom! Det är moderaterna som vill minska den offentliga sektorn och socialdemokraterna vill centralisera makten till staten mer och mer. Vilket kan tyckas lämpligt i ett land där förhållande skiljer sig åt väldigt stort från pajala till malmö, kommunerna kanske inte ska ha ansvar över sjukvården t.e.x.

    Ett tips, om du är intresserad, är att läsa de olika partiernas valmanifest och budget. Budgeten brukar ofta visa i detalj, hur de faktiskt tänkt åstadkomma det de lovar. Sedan har höger sidan ett sätt att glömma bort att det är människor vi talar om, och t.ex ta bort komvux-alternativet för de som faktiskt haft det svårt under sin gymnasietid (det skapar väl inte större sysselsättning?)

    Eftersom du nämnt att du röstade på Miljöpartiet vill jag pusha lite extra för att du läser deras budget, den är tip top! 🙂

    Ser fram emot att läsa mer från dig!

  4. Hej Pernilla,

    Visst är det så att det inte är så svart/vitt. Det jag har sett är dock att S inte har uttalat sig tydligt mot fortsatta privatiseringar… =).

    Jag röstade på Mp i senaste valet men nu är jag talesperson för Gröna partiet, där jag kommer lägga min riksdagsröst i höstens val.

    Ska in och kika lite mer på din blogg också, verkar intressant.

    Vänligen
    Andreas

  5. Ping: Nyliberalism har inget med frihet att göra | Världen, politiken och miljön

  6. Ping: Min röst i riksdagsvalet (och varför) | Världen, politiken och miljön

Kommentera

