Frågor om Gröna partiet (G)

Jag har börjat återgå till partipolitiken mer igen, väldigt roligt men tidskrävande. Igår (fredag 4/10) var vi ute och samlade in underskrifter för partiregistrering, för att Gröna partiet ska kunna ta plats på den politiska arenan.

UnderskrifterDet är ett hårt slit men behöver göras för att vi ska kunna ha vårt namn i valet, få uppmärksamhet när vi är färdiga och faktiskt räknas som ett riktigt parti. Häromdagen publicerades också min debattartikel om basinkomst i Fria Tidningen, vilket gav G lite mer uppmärksamhet. Uppmärksamheten har lett till en del frågor om partiet och vår politik, vilket är bra. Nyfikenhet och skepticism är bättre än att bli ignorerade =). Jag ska ta de senaste här på min blogg, då det var jag som svarade på dem.

”Vad vill Gröna partiet och varför behövs de?”

Kort svar, verka för en hållbar framtid, genom att:

  • Införa ekonomisk styrning för miljöpåverkan.
  • Värna om arbetsmiljö.
  • Införa basinkomst.
  • Stoppa materiell tillväxt.
  • Fokusera på ekocentrism.
  • Verka på ett intersektionellt plan, genom ekvivalism.
  • Balansera ekonomi och resurser.
  • Normalisera ett arbete för att leva, inte ett liv ägnat åt arbete.
  • Införa riktiga djurskyddslagar.

Och en hel del till . Vi behövs därför att detta inte finns i politiken (närmast är Enhet, som vi tycker om).

Mer info på: www.grona-partiet.se

”Jag tror inte på miljörörelser. Varför fokuserar de inte på riktiga frågor utan är inne och tjafsar om privata bilar och sopsortering – eller vill göra så att vi går tillbaks till stenåldern?”

Vi arbetar kontinuerligt för att finna lösningar. Basinkomst är en av dessa. Ekonomisk styrning av konsumtion och skatt är en annan. Men det som är absolut svårast att arbeta med är det mentala. Att ifrågasätta om vi verkligen mår bättre av konsumtion eller extrem materiell standard (på bekostnad av ekosystem, ekonomiskt system och framtiden)?

Det handlar inte om att gå tillbaks till stenåldern (även om jag är av uppfattningen att det är just där vi hamnar om vi inte satsar på hållbara verktyg för framtiden, en total kollaps av systemet, möjligtvis föregånget av massiv krigsföring om naturresurser, leder inte till något gott) utan om att finna vägar som gör att vi klarar av morgondagens utmaningar. I det ligger energisnåla lösningar, balansekonomi och balansekonomi, jämnare fördelningspolitik och solidaritet med människor och natur.

I våra texter är det lösningar (jag jobbar mycket med lösningar) som är i fokus, dvs. ”vad gör vi istället?”. För en tid sedan skrev jag om hur jag tolkar en grön ideologi (Min tolkning av en grön ideologi) där problem tas upp och alternativa lösningar på dem.

Insamlingen av namn vi gör just nu handlar om att registrera partibeteckningen, så att vi får ställa upp som ”Gröna partiet” i valet 2014.

När det gäller ”stenåldern” och oljan så kan jag rekommendera boken ”Omställningens tid” av Björn Forsberg.

”Sluta begära att bensinen ska vara så dyr, det förpestar bara för vanligt folk! Förstår ni inte att det är på detta sätt som vanligt folk vill leva, men ni miljökämpar ska se till att allt blir svårt och folk får oroa sig för sina jobb.”

Vi börjar med bensinen. Problemet som jag ser det är inte att den är dyr. Problemet är att priset drabbar de fattigare med tanke på att det är de som behöver ta den stora omställningen. Målet är att få bort oljeberoendet då det är en begränsad, smutsig, råvara som inte är ett hållbart alternativ. För att det ska gå igenom så krävs en teknisk utveckling på bred front. Bensinen bör försvinna som bränsle av två anledningar:
1. Den är smutsig och dålig för miljön.
2. Den är starkt begränsad och vi har kommit förbi ”Peak-oil” (toppen av vår möjliga oljeproduktion)

Det kräver dock en annan sak. Möjligheter att välja bort oljan. Det finns inte på landsbygden idag, vilket är ett av problemen – utan den möjligheten så blir det enbart ett slag mot de som bor på landsbygden eller mot de som inte har råd att använda bilen. Det är fel.

Vi måste också satsa på mindre orter och landsbygden, vilket basinkomst är en del i (min artikel om BI). Det hela är en synergieffekt för att se på samhällsproblemet ur ett större perspektiv.

Jag har skrivit om en mer modern syn på miljöpolitik (”Traditionell miljöpolitik eller ekologisk modernisering?”) där vi måste verka för att miljövänlighet ska bli lönsamt. Vi vill jobba med detta genom ekonomisk styrning (ex. breddad skattebas på konsumtion).

Problemet med att fortsätta som vi gör utan att genomföra några verkliga förändringar (förändringar som kanske kan klassas som ”miljfascism”, även om jag inte skulle använda ordet). Det finns en rapport som vi hänvisar till här på sidan:http://www.norden.org/…/publikationer/2013-552

Kort sagt så finns en hel del myter om vad som ”räcker” för att klara en hållbar utveckling, men de räcker inte. Jag är skräckslagen för en krasch som kommer att innebära väpnade konflikter om naturresurser, klimatflyktingar och brist på livsmedel. Jag ser detta som en trolig verklighet om vi inte ser till att vända skutan. I tid.

Tillägg: Basinkomst (BI) är också en säkerhet för de som är oroliga för sitt jobb då det är en garantilön. En annan fördel med BI är att det skapar en marknad där arbeten som faktiskt behövs får rätt löner. Vår politik gynnar dock inte dem som gör pengar genom att spekulera/handla med pengar.

Det var några frågor och svar…

Jag fick bra respons på svaren, vilket alltid är bra. Vad som bör förstås är att jag inte gör detta för att jag ”känner mig tvungen”. Jag gör detta för att jag genuint är orolig för framtiden. De lösningar jag försöker luska fram är baserade på logik och förnuft, funkar det inte (som att massproducera mer i en begränsad värld) så är det en dålig idé och något annan måste till.

Kommentera

