Jag är en Sverigedemokrat!

”Jag vill inte att Mohammed ska få några tusenlappar i bidrag när han kommer till Sverige. Jag har däremot inga problem med att Wallenberg och Savén tjänar miljarder på skattebetalarnas bekostnad. Jag kopplar besparingskraven inom vården till invandrare trots att det sker offentliga upphandlingar där den som lägger lägst bud ska vårda våra äldre och där kapitalister drivs av vinstintresse före vårdintresse. Att systemet uppenbarligen är ruttet spelar inte så stor roll. För det är jag inte speciellt intresserad av att diskutera och ser man till det parti jag röstar på och promotar i var och varannan uppdatering på Facebook så har jag ingen ambition av att skrota systemet. Det är ju lättare för mig att skylla besparingskraven på Mohammed. Han får ju etableringsbidrag och en rad andra bidrag som jag mer än gärna vill belysa så fort jag får chansen. Att Mohammed inte ens får ta del av alla de bidrag jag gärna tar upp spelar inte så stor roll. För står det på en bild på Facebook så måste det ju vara sant. Inte ens när socionomer sågar mig vid fotknölarna kan jag revidera mina felaktiga uppgifter.

omaskerat


Jag gillar att gnälla över samhällsproblem utan att sätta mig in i dem grundligt. Trots det så är jag grym på att ge analyser om hur samhällsproblemen påverkar framtiden och vad som har gett upphov till de samhällsproblem vi ser idag. I grund och botten så brukar dessa analyser gå ut på att jag helt enkelt reagerar över det jag ser. Sen att det inte ger någon egentlig substans i de ämnen jag diskuterar på nätet spelar mindre roll. För skulle jag få en knivig motfråga eller om någon skulle råka syna mina ihåliga argument, ja då kan jag alltid posta en länk från någon halvtaskig nyhetsblogg som gör sanningar av att rycka saker ur sin kontext. Eller länka till youtubefilmer. Youtubefilmer är nämligen alltid sanna. Så måste det ju vara.

Jag vill inte att Mohammed ska få några tusenlappar i bidrag när han kommer till Sverige. Jag har däremot…

View original post 667 fler ord

4 thoughts on “Jag är en Sverigedemokrat!

  1. Hej!
    Ett stringent resonemang, som gör att många kommer,att lägga en röst i valet (2014).
    Sedan vilken färg, man har på partiet, har ju inge betydelse.
    Huvudsaken är att man rösta, över sin övertygelse.Att det partiet för en rätt politik.

    Lennart W

    • Visst är det så.

      För egen del finns det inget riksdagsparti som håller måttet =). Men det är ju för att jag ser bristerna snarare än möjligheterna (jag kallar det realist, andra kallat det pessimism).

      Vänligen
      Andreas

  2. Läste en intressant artikel på SvD häromdagen om en del av väljarkåren i SD som kanske inte motsvarar urtypen beskriven ovan. Jag tycker det var en mycket tänkvärd artikel om att rasismen har flera ansikten än den uppenbara ”Svenskar” vs ”utlänningar”. Det känns både självklart och skrämmande när jag läste det.

    Den i artikeln beskrivna ”typiske” sverigedemokraten är både träffsäker och relativt överensstämmande med verkligheten. Det som i ett andra andetag blir uppenbart är att andelen människor som passar in på den beskrivningen knappast är så stor som SD:s väljarstöd (12,1% i en opinionsundersökning utförd i Augusti 2013. Detta tyder sannolikt på att SD:s väljarstöd kommer från allt fler kategorier av människor, snarare än att det tillkommer en stadig ström av missnöjda, gnälliga svenskar av ovan beskrivna typ.

    Ett citat från artikeln:

    ”Ett utmärkt exempel på hur denna rasism kan uttryckas är rapporter om exempelvis syrianer som röstar på Sverigedemokraterna, enbart på grund av att partiet visar avsky mot muslimer”

    Om artikelförfattaren har rätt, att exempelvis Syrianer och rasistiska svenskar gör gemensam sak och röstar på SD, så är det dags att börja bli orolig på allvar. Mindre grupper av högljudda rasister har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Likaså med mer tystlåtna, men likväl missnöjda gnällspikar som gärna ser att det är någon annans fel. Men dessa två gruppers andel av befolkningen kommer förhoppningsvis aldrig övergå ett par procent, och definitivt inte 12%. Att Nazisterna fick makten i Tyskland berodde mer på att vettiga, vanliga människor började rösta på dem snarare än att fanatikerna blev fler.

    • Det är intressant. Torbjörn tog upp det på Motargument för några dagar sedan: http://motargument.se/2013/09/15/rasism-fran-invandrare/

      Visst måste vi diskutera all form av rasism och alla typer av kränkningar för att vidhålla legitimitet, inget snack om saken. Jag tyckte texten (jag länkar till) var träffande då jag stött på denne ”person” i många former genom de debatter jag fört, främst på nätet. Att seriöst generalisera kan vara problematiskt och bör inte göras med etnicitet som premiss (utgår en från en Svensk överordning så kan jag utgå från att en svensk har skrivit, men det är innehållet som är relevant inte etniciteten).

      Vänligen
      Andreas

Kommentera

