Lärare behöver inte vara utbildade…

Detta inlägg är inläst. Klicka nedan så kan du följa med i texten (eller bara lyssna):

Jag har tidigare skrivit om den inkompetens som verkar vara grunden för läraryrket. Om att alla, förutom lärarna, vet vad som är bäst för skolan och undervisningen. Det inlägget kan du läsa här.

Nu har vi fått något som heter lärarlegitimation, vilket innebär att det bara är en utbildad lärare som kommer att få sätta betyg på eleverna. Detta har (som jag ser det) två följder.

1. Läraren kommer att arbeta mycket mer eftersom de måste säkerställa att det betyg som de ger eleverna verkligen har rätt grund.

2. Det kommer inte innebära någon skillnad eftersom läraren bara kommer att sätta sin signatur på en kollegas betyg, så att en legitimerad lärare har ”satt betyget”.

Antingen arbetar läraren ännu mer än idag, vilket gör att undervisningen blir lidande, eller så kommer det inte att bli någon skillnad från idag och undervisningen sker på samma sätt som nu.

Kanske, men bara kanske, att det går att lösa detta på ett annat sätt…

Lärarlegitimationen måste såklart handla om att få arbeta som lärare. De som inte har legitimationen är de som håller på att ta den. Idag kan en vikarie fortfarande hoppa in och hålla i lektioner, utan att vara utbildad i ämnet och utan att ha den kompetens som krävs. Det är ingen skillnad. Vikarien kommer inte att sätta slutbetyg och behöver inte bry sig. Är det jag som har för höga krav när jag anser att den som hoppar in som vikarie (ibland i flera veckor/månader) skall vara utbildad?

Går jag till läkaren och min läkare är sjuk så förutsätter jag att den som vikarierar är utbildad läkare. Jag hade inte nöjt mig med en outbildad person i läkarrock.

Om jag skulle installera el i huset och den elektriker som skulle göra jobbet är sjuk så förutsätter jag att den som vikarierar är utbildad elektriker. Jag hade inte nöjt mig med en outbildad person med snickarbyxor.

Lämnar jag in min bil på reparation och min mekaniker är föräldraledig så förutsätter jag att den som vikarierar är utbildad mekaniker. Jag hade inte nöjt mig med en outbildad person med olja på kläderna.

Skulle jag flyga på semester men piloten var sjuk så  förutsätter jag att den som vikarierar är utbildad pilot. Jag hade inte nöjt mig med en outbildad person med pilotbrillor.

Går jag i skolan och min lärare är sjuk så förutsätter jag att den som vikarierar är utbildad lärare. Jag hade inte nöjt mig med en outbildad person med tweedkavaj. – JUST DET! Här går det alldeles lysande! Glömde det. Vi behöver ingen kunnig personal här, hurra! Viktigare att kapitalet får sitt…

Ni som är föräldrar till barn har makten. Ställ krav på rektorerna, de anställer. Ställ krav på politikerna, så att de kan/måste prioritera skolan. Så länge föräldrarna tyst godtar att deras barn ”utbildas” av outbildade så kommer vi inte att få någon förändring. Även om regeringen vill ha betyg från öppna förskolan och framåt…

Kommentera

