Earth Hour – varför då?

Detta inlägg är inläst. Klicka nedan så kan du följa med i texten (eller bara lyssna):

På lördag är det Earth Hour. Fyller manifestationen något syfte? Är det en hög människor som vill leva utan el? Varför ska en massa hippies försöka få mig att göra saker som jag inte vill? Är det någon som faktiskt tror att det spelar roll om jag släcker lampan eller inte i en timme? Det lär knappast påverka något, alls. Varför i hela friden ska vi släcka?

Det finns flera anledningar som är relevanta när det gäller att uppmärksamma Earth Hour, vi har alla vår egen uppfattning och jag tänker dela med mig av min.När det kommer till frågan om det är människor som vill leva utan el så faller det på sin rimlighet. Det går inte. Vi är helt beroende av el i Sverige. Utan energi och el kan de flesta inte värma sina hus, förvara mat eller få mat till butikerna. Vi klarar oss inte utan el. Det är heller inte syftet med Earth Hour – att gå tillbaks till ett samhälle innan industri och el.

Varför kan det finnas något syfte med detta då? Jo, det kan fungera som en tankeställare för oss som är elberoende när det gäller hur vi konsumerar. I detta fall är det elektricitet och den genomslagskraft som en avstängning kan ge. Se bara på motreaktionerna från de som tycker att detta är befängt. Den uppoffring som en timmes strömavbrott innebär, och det potentiella ”hot” mot utvecklingen som det påstås innebära bör få oss att fundera över hur vana vi är över att kunna konsumera så mycket vi vill/kan/orkar. Även om vi inte väljer att släcka just då så kanske det kan få oss att släcka lampan när vi lämnar ett rum eller att tänka över våra konsumtionsval.

För att kunna leva på ”ren” el så handlar det om att fortsätta forska och utveckla tekniken, så är det. Med den teknik vi kan använda storskaligt idag så räcker elektriciteten inte så långt. Vi är beroende av olja och andra energikällor, trots att vi använder el från kärnkraftverk och kolkraftverk. En, inte att förglömma, aspekt som också är mycket viktig är energiförbrukningen. samtidigt som vi utvecklar produkter och transportmedel som förbrukar mindre energi så kommer vi förmodligen att behöva fundera kring vårt användande av energi och naturresurser. Idag kan vi förbruka mer än vi behöver, det är inte bara något vi kan utan har blivit en rättighet. Vi har den rättigheten för att vi bor i Sverige. I de länder som inte kan (KAN) förbruka lika mycket som vi så har de inte heller rätt att göra det. Om de skulle kunna göra det så ställer vi oss frågande om DE (utvecklingsländer) faktiskt har den rätten.

Har alla rätt att förbruka lika mycket energi som vi har i Sverige. Att konsumera lika mycket som vi, att fortsätta ta ut lika mycket från resurskontot (utan att skjuta till något)? Jag är inte den som skall svara på det, jag har min uppfattning – vilket är att alla ska ha samma rättigheter även om de inte har samma möjligheter. För att alla ska ha samma rättigheter så är det nödvändigt att vi tar oss de rättigheter som vi kan ta, hållbart.

Hur du än ställer dig till Earth Hour så kan du vara medveten om att vi använder mycket mer energi än vi kan göra ur ett hållbart perspektiv. Vi behöver utveckla och ta fram bättre teknik men vi behöver också bli medvetna om vår konsumtion av varor (produktion/konsumtion innebär också uttag av naturresurser, i många former – elektricitet är en av dessa) och vad en hållbar utveckling egentligen innebär.

Skulle det funka om alla på jorden hade samma rättigheter som jag har?

EDIT: Jag menar inte att vi ska sänka vår standard till ”medlet” på jorden (de kommentarerna är överflödiga). Jag menar att vi ska välja de produkter som verkar för en hållbar framtid och avstå överkonsumtion. Att fundera på om vi behöver det vi konsumerar eller om vi bara vill ha dem. Behöver vi dem så behöver vi dem, kan vi välja så kan vi. Är det vår skyldighet att välja, eftersom vi kan?

7 thoughts on “Earth Hour – varför då?

  1. Jag lever mycket miljövänligt, använder så lite el som möjligt, använder inte stand-by, har inte tänt i rum som jag inte vistas i, cyklar, åker kollektivt osv – jag släcker inte ner…

    Jag tror att det också är det dåliga samvetet som spökar för många – de vill vara solidariska med de fattiga… som bor i slumområden utan laglig el…

    Själva så köper de nya tekniska apparater hela tiden – om jag ska generalisera, större och dyrare TV:s och förbrukar brottsligt mycket el…

    Det är ganska så typiskt för vårt samhälle… mycket egoistiskt… och så tända lite mer förorenande stearinljus en timme och ägna sig åt lördagsmys… oj, så många miljöovänliga batterier som då går åt…

    • Hej Iréne och tack för kommentarerna.

      Du har helt rätt i att den som tänker kring sin konsumtion och förbrukning, i vardagen (även när det inte är Earth Hour), ger bättre förutsättningar för att vi ska klara av att leva hållbart i framtiden. Att bara göra detta är att köpa ett avlatbrev utan verkan… Att däremot ta till sig budskapet, och faktiskt fundera kring den konsumtion JAG (alla) utför och hur det påverkar min samtid och framtid, ger förutsättningar för ett mer konsumtionsmedvetet samhälle.

      För att kommentera länken.

      Det som står är att vi inte bli ombedda att slå av något relevant och att många tänder miljövidriga stearinljus istället. Detta skulle innebära att Earth Hour är mer skadligt än om vi inte skulle ha det. Hade syftet varit att faktiskt göra en riktig skillnad så skulle eventet ha utformats på ett annat sätt. De som skriver detta är förmodligen medvetna om detta eftersom det inte står någonting om dagens konsumtionssamhälle, tankar i konsumtionsstruktur eller hur samhället behöver förändras för att vi ska klara framtiden. Istället tas en massa tekniska beräkningar upp om själva timmen och hur dålig den, i sig kan vara.

      Att de sedan menar att de som deltar inte uppskattar vilken betydelse elektriciteten har visar att de gör vad de kan för att smutskasta ett event som får oss att tänka kring vår omvärld (passande nog hade jag en flygbolagsreklam mitt i texten…). Samma motstånd kan ses vid liknande event som uppmärksammar felaktigheter i världen (internationella kvinnodagen är ett sådant exempel). Visst finns de som deltar för att göra profit på något ”gott” (läs gärna min text om etik, den del som ligger uppe när detta skrivs handlar om handling/motiv/omständigheter), vilket är helt fel. Att emotsätta sig saker som Earth Hour, vilken har till syfte att få oss att fundera på vår elkonsumtion, är ett sätt att hålla kritikerna till dagens system ”på mattan”.

      PS. Jag är bjuden på stand-up i Globen under lördagskvällen och kommer inte heller att släcka (jag har gjort livsval som kompenserar den timmen åtskilliga gånger om och kommer inte missa Louis C.K. för att släcka lampan i en timme. Budskapet tar jag dock med mig =)).

      Vänligen
      Andreas

Kommentera

