Det största vegetariska problemet

Det är inte så mycket som egentligen är problematiskt med att inte äta kött. När det gäller den mat som vi lagar hemma så finns ju inga problem eftersom det är vi som bestämmer vad som skall ätas och hur vi tillagar maten. Däremot finns problemet med att det inte finns något direkt utbud när det gäller snabbmaten. De stora kedjorna har sett till att ha något vegetariskt alternativ, vilket förvisso är bra, men det är inte alltid dessa grönsaksbiffar är så lockande (de är ofta rätt söta och feta).

Det finns ju en uppfattning om den kulturella föreställning som köttätande innebär för människan, eller i detta fall kanske jag bör säga mannen. Enligt den normen så skulle en man som inte äter kött kunna anses som ”mindre manlig” än en som frossar i kött. Länk till en intressant tidningsartikel. Men nu till tipsen.För att underlätta den vegetariska kosten så kan det krävas mer än den egna viljan. Det kan krävas en förändring när det gäller den normativa kosthållningen. Ja, vad menar jag med det då? Jo… Att vegetariska alternativ skall vara lika självklara som köttalternativen. Att jag inte ska behöva fundera ”undrar om de har någon vegetarisk rätt på menyn” (undantaget pasta med tomat/champinjonsås och grekisk sallad), när jag ska äta på stan. Skulle det finnas lika många alternativ och då av vällagad mat (inte de rätter som är med på menyn för att vara politiskt korrekta) så skulle det kunna öppna upp för att våga testa de vegetariska rätterna. Jag har en historia av att inte ens titta vad som finns under den vegetariska menyn, då det inte var av intresse för mig innan jag slutade äta kött. Skulle detta vara ett tilltalande utbud och ha samma ”smakstatus” som kötträtter så skulle jag mycket väl kunna ha tänkt mig att äta vegetariskt, ibland.

Ett genomgående problem är dock snabbmaten. Att det inte går att få i sig ”en korv med bröd” lite snabbt när blodsockret är på väg ner. Jag kommer att ge några tips på snabbmat som alla från korvkiosker till restauranger kan ha på menyn för att underlätta för den småhungrige vegetarianen/veganen.

Det mest uppenbara är att ha sojaalternativ (korv, burgare, kebab etc.). Det finns rätt mycket som är ”köttlikt” men inte fantastiskt (vilket korv med bröd inte heller är men det är snabbt, billigt och lätt). Att ha några paket sojakorv/burgare i frysen kan inte vara en extrem merkostnad…

Men om ni vill slå på stort så finns det några saker som går att ha nära tillhands och som lämpar sig även för veganer (se till att brödet är mjölk/smörfritt och använd soyghurt etc.).

Bönwraps går att förbereda och äts kallt. Väldigt lätt, billigt och snabbt att slänga ihop (och gott).

Sen finns några snabbmatsrätter som jag gärna skulle se på stan när jag var lite småhungrig, för att kunna äta vegetariskt i samma utsträckning som snabbkött och för att vara med och ändra på köttnormen. Det enda argumentet för att äta kött är ju smaken och mättnadskänslan. Jag tror att jag kan utmana vem som helst på att få till minst lika goda och mättande rätter utan kött förutom de fåtal rätter som är riktiga ”kötträtter” (grillad biff etc.), men de äter folk knappast till vardags… Så vardagsmaten som består av halvfabicerade slaktavfall är knappast godare än vegetarisk snabbmat. Kanske ligger på samma nivå men med ett betydligt mindre ekologiskt avtryck och med ett sundare etiskt ställningstagande.

Fler vegetariska rätter finns på nätet och Facebook:

Vegetarisk veckomatsedel på Facebook

och min sida

Vegovardag och fest på Facebook

Kommentera

