Lev nu, i den lilla tiden!

Hej på er. Det är inte så att jag på något sätt har lagt ner skrivandet. Däremot har jag lite för mycket på annat håll (www.grona-partiet.se som exempel) och njuter av att mina barn vill vara med mig. Men ett kort inlägg utan någon egentlig tyngd kommer här =).

 

Varför förändras synen på tiden ju äldre jag blir? Hur kommer det sig att det inte så ovanligt att jag blandar ihop år och inte minns vilket år vissa saker hände? Det går ju att förklara med att jag blir äldre, men vad innebär det?

Det kan vara en självklarhet för de flesta men jag fick det aldrig förklarat för mig utan fick klura på det på egen hand. Nåväl, en teori som säkert finns men på mitt sätt:

Ett barn som är 6 månader gammalt (förutsatt att detta barn skulle kunna förstå konceptet tid och rum) skulle förknippa ett år som 200 % av sin totala livstid. För en 1-åring blir det 100 %, det vill säga hälften så långt (relativt, i jämförelse med uppnådd ålder). För en treåring så innebär 1 år 33 % av livstiden och för en 10-åring 10 %.

För en 30-åring innebär ett år 3,3 % av den totala livslängden. För en person som fyllt 50 år utgör ett av dessa år 2 % av den hittills uppnådda livslängden. För den äldsta personen jag känner, som är 93 år så utgör ett av dennes levnadsår ca 1.1 % av den totala livstiden.

Perspektiv och förändrad syn på tid och rum gör att vi värderar vår tid på ett annat sätt desto äldre vi blir. Det är lättare att lägga mer tid på de oviktiga sakerna, för det är ”inte så länge i det stora hela”. För att öka kvaliteten på mitt liv så borde jag försöka värdera tiden på samma sätt som mina barn gör. Den tid som går till sådant jag inte vill göra är slöseri med tid, även om en dag, en vecka eller senare ett år inte är så länge i det stora hela så är det ju mitt liv. Nu.

Med det sagt ska jag nu sluta med tidsslöseriet framför datorn (den nya dumburken), klä på mig varma kläder och slänga mig utför pulkabacken!

Ha en underbar dag!!

One thought on “Lev nu, i den lilla tiden!

  1. Man får höra att man inte ha tid.
    Det finns ett talesätt, som säger att om Du vill ha hjälp, så ska gå till någon som har mycket att göra.
    Den som har ont om tid, men samtidigt får mycket gjort
    Visar på en bra planeringsförmåga.
    Den personen har i detta avseende känsla för tiden och en god tidsplanering.
    Det gäller att bemästra tiden, har två syften.
    För det första att lära sig att använda tiden bättre.
    Detta är relativt lätt för barnet att lära sig
    Det andra är både svårare och mera givande att utveckla.
    Det handlar om att som vuxna på nytt lära sig att ta tillvara stunden med den intensitet som vi hade när vi var små (När barnet upplever av ”här och nu”.Just denna insikt är avgörande, för det är minnet av denna som vi senare i livet kommer att jaga).
    Dåtiden lagras i våra minnen som förändras över tid.
    Både biokemisk men också i våra föreställningar.

    Troligen att våra barndomsminnen till stora delar bara är en rekonstruktioner (återskapande), som förändra över tid i takt med åldrandet, med vår mognad.
    När det gäller att komma ihåg händelse.
    Det heter episodiskt minne.
    I ungdomsålder lever man för framtiden.
    I medelåldern, däremot blir vi mer retrospektiva (tillbakablickande)upptagna av dåtid.
    När du kommer i medelåldern då kommer du ihåg, vad som hände(tid och rum)

    Om det är till en tröst.
    Lennart W

Kommentera

