Vad kostar karrén?

Jag såg detta fantastiska erbjudande när jag var och handlade idag:

Karré

Det var ju billigt… Men vad innebär det? Jag ska göra en liten, helt ovetenskaplig, beräkning på detta…

En gris i Sverige väger ca 115 kg vid slakt och är då 6-7 månader gammal. Slaktvikten kan ligga kring 80-90 kg. Jag väljer för sakens skull den högre vikten och utgår från 90 kg i denna beräkning. Jag räknar för enkelhetens skull också upp priset till 30 kronor kilot (jag vill ju inte verka småsint).

90 kg gris till ett pris av 30 kr/kilo ger summan 2700:-, vilket är vad slutkonsumenten betalar för grisen. Beräknar vi att grisen slaktas vid 6 månaders ålder men ändå hinner upp till den högre vikten så blir kostnaden per dag 15:-, per dag. Detta är inte överensstämmande med verkligheten eftersom en gris (termen är slaktsvin men jag väljer att inte använda termen som norm i detta inlägg) som slaktas efter 6 månader rimligtvis inte hinner växa till sig så mycket. Men jag vill ha marginal med mig…

Så. 15:- per dag är budget för denna gris. Vi måste dra bort 12 % eftersom det är momsen på den mat vi köper. Summan är nu 13,20:- (12 % moms på livsmedel) per dag. Varje dag måste grisen ha foder:

”Ett svenskt slaktsvin äter ca 250 kilo foder på tre månader innan det går till slakt”. – länk till SLU

Det är ingen direkt dyr kostnad. Ett ton foder går att köpa för ca 200:-, vilket innebär ca 50:- per tremånaderspersiod och gris. Innan det äter de mindre mängd foder (jag kunde inte hitta någon länk till ”proffsfoder” men jag kan tänka mig att det är ca en fjärdedel av priset i länken) även om det kostar. Så om vi räknar på 2,50:-/kilo de första 3 månaderna (jag beräknar inte med medicin, extranäring etc.) och grisen får i sig 100 kg så är det 250:-. Vi lägger till 50:- för de sista tre månaderna. Foder = 300:- för 6 månader. Det går inte att kompromissa bort för då växer inte grisen till sig, vilket är hela syftet med grisuppfödningen.

Vi gör om beräkningen. 2700:- – 300:- foder = 2400:-. 2400:- x 0,88 (moms) = 2112:-.

2112:- kan grisen få kosta från att den föds tills att den slaktas. Då skall detta (och säkert fler saker) ingå:

  • Vinst för uppfödaren
  • Boende för grisen
  • Värme, vatten, el på gården
  • Veterinärkostnader (inga sjuka djur får skickas till slakt)
  • Slaktkostnader (inklusive stallning, transport och betalning för slakteriet)
  • Transport (från slakteri, till förpackning, till centrallager för butik, till butik)
  • Styckning
  • Förvaring av köttet
  • Kostnader för att ta hand om gris och sedan kött
  • Förpackningsmaterial

Nu är detta en gris och jag är väl medveten om att det är många grisar som skall hjälpa till och betala för dessa kostnader (de skickar knappast en gris i taget till slakt och fraktar den på bilen). Desto fler grisar och desto mer det går att skära i kostnaderna, desto mer vinst kan göras.

Jag har inte tagit med vinst i detta, utan enbart omkostnader. Skall någon eller några av de inblandade ta ut mer vinst än vad det kostar att hålla industrin levande så försvinner mer pengar från grisens ”fond”.

En av de saker som inte heller är med i beräkningen är den avgörande faktorn… Bidrag. EU-bidrag för jordbruk och livsmedelsproduktion. Mina pengar, dina pengar och allas pengar (som kan satsas på annat än köttindustri) går åt för att upprätthålla detta. Om en gris äter 300kg foder och levererar 90 kg mat så innebär det att det går åt 3,3 kg mat för varje kilo mat som produceras… Plus vatten (vilket inte är ett problem så länge det är svenskt kött, problemen finns i länder där ett överskott på rent vatten inte är verkligheten).

Personligen vill jag inte vara med och betala den subvention som går till köttproduktionen, speciellt när vi vet att köttindustrin står för den största enskilda negativa miljöpåverkan på jorden. Låt köttet kosta vad det kostar och straffa de som behandlar sin djur dåligt. Kostar karrén 200:-/kilo så avspeglar det bättre den kostnad det innebär att föda upp djur under värdiga förhållanden, utan subventioner och utan importerat foder. Konsumtionen kommer att minska eftersom det helt enkelt kan komma att betraktas som ”lyxmat” och inte som den ”rättighet” till billigt kött som är verklighet i dagens Sverige.

Jag har svårt att tänka mig att grisen som kostade 30:- kilot var en glad gris… 

EDIT: Här är en länk om vad som går att göra med en gris. Christien Meindertsma följde en gris under tre år, vilket den större delen av tiden innebar att följa de produkter som skapades av gris – Länk till TED-Talks (finns även i kommentarerna)

 

4 thoughts on “Vad kostar karrén?

  1. Tänkvärt. Fast jag gissar att man gör den stora vinsten på förädlade (om man nu kan kalla dem det) produkter? Typ korv, leverpastej, påläggskorv mm. Man blandar med mjöl, 50% vatten (minst) och kryddor. Sen kan man sälja det dyrare än originalprodukten.

    • Hej Twilfy,

      Absolut. Det tillkommer ju vinster från näring som inte hamnar direkt på tallriken. Det finns de som vet mer än mig om det så jag lägger upp en intressant länk om vad som går att ”utvinna” ur en gris:

      Hoppas allt är bra med er annars =).

      Vänligen
      Andreas

Kommentera

