Jag vill ha mina svenska symboler!

Jag tror, och hoppas att det är i de bästa intentioner som vissa människor gör helt vansinniga saker. Nu är jag kanske inte för den form av nationalism som rådde i Europa (och världen) under 1800-talet och fram till WWII, men en stolthet över den egna nationen är något bra. Det är något enande och definierande. Har vi inget som enar oss i positiv bemärkelse så finns det en sak kvar. Att definiera vad vi inte är. Att definiera Sverige som icke-utländskt, eller inte som de. Jag tycker att det är dags för den svenska befolkningen att ta de svenska symbolerna som sina egna. Att stoltsera med den svenska flaggan skall inte vara förbehållet extremhögern. Flaggan är allas. Flaggan är Sveriges. Flaggan är min. Precis som nationalsången och valutan.

sveriges-flagga

 

Jag tycker den är vacker och jag tycker om att se den vaja i vinden. Jag tycker om det den står för och den kärlek som ligger i den svenska mentaliteten (min subjektiva uppfattning av den svenska mentaliteten). Att använda flaggan som ett förbud, eller att förbjuda nationalsången är väldigt märkligt. Den är vår. Den är positiv. Den är enande.

Förknippa inte den med människor som säger negerboll på daglig basis, eller som hånar varje uttryck som görs för att visa på rasism. Rasism finns, det tror jag att alla vet.

Följ hjärtat och lite till det sunda förnuftet. Det är inte alla gånger jag är stolt över Sverige, så kan det vara. Vi har många konstiga företeelser (läs något annat inlägg här så ser du). Däremot älskar jag den svenska flaggan. Symbolen för den nation jag är uppvuxen i och som är min. Min stolthet. Mitt lag.

I det militära sjöng vi nationalsången inför varje permis. De som inte gjorde lumpen vet knappt hur den går… Då är något fel. Vad ska definiera oss som nation om inte de positiva sakerna. De symboler som är vackra och ger oss stolthet. Bär flaggan som J-O, Kajsa, Karolina, Foppa eller någon annan idrottsstjärna. Bär den med glädje. Bär den för att bjuda in. Bär den med kärlek. Ta tillbaka det vackra med våra nationalsymboler. Se till att de inte faller i händerna på de som använder de i hatets väg. Som använder flaggan som en mur, som en kil mellan folk och som draperar sig i flaggan som ett tecken på överhöghet. Det kan de göra bäst de vill, men det är inte så jag ser på flaggan. Det är med glädje och stolthet jag tar stroferna i Du gamla du fria. Med stolthet, glädje och värme.

One thought on “Jag vill ha mina svenska symboler!

  1. Jag vill ha mina svenska symboler!

    Symboler är viktiga för enheten i en nation. Strävan är att medborgarna skall känna stolthet att leva i Sverige. Symboler är viktiga för nationalkänslan.

    Ordet nationalism har en negativ klang, beroende på att extrem nationalism orsakat krig, vi behöver bara tänka på Nazi-Tyskland.

    Men det finns också en positiv nationalism som uttrycker tillfredsställelse med det som är bra i demokratins Sverige. En sådan nationalism är färgblind och innefattar alla medborgare i Sverige.

    När EU bildats ville man skapa en gemenskapskänsla. I mitten på 80 -talet skapades därför dagens EU-emblem och flagga. EU-kommissionen.valde ut fjärde satsen i Beethovens nionde symfoni som europeisk ”nationalsång”

    Man ansåg att symboler var viktiga för gemenskapen Inom EU.

    Att skapa en europeisk identitet har dock inte haft någon framgång.

    Framväxten av en europeisk nationalkänsla hämmas av att folken i Europa inte förenas av gemensamma minnen, symboler och historia.

    Nationalstaten består även när den ingår i en överstatlig, europeisk struktur.

    Jag instämmer med författarens uppfattning, att stoltheten över den egna nationen är bra,trots alla dess brister.

    Flaggan är vacker när den vajar i vinden och den har en historia från åtminstone 1500-talet.Men det är under 1900-talet som den blivit allmänt förekommande.

    Flaggan är den främsta symbolen för nationalstaten Sverige.

Kommentera

