Julklappen till den som redan har allt!

Vad vore en blogg som i dessa juletider inte tipsade om julklappar? Det är ju alltid trevligt att få något, om det är så att en verkligen vill ha det. Nu har jag kommit till en punkt i livet där det inte finns så mycket jag vill ha, vill jag ha det så kan jag oftast köpa det själv (eller så är det så dyrt att jag knappast kan förvänta mig att få det i julklapp – just nu finns ingen sådan gåva men ibland är det så också). Däremot vill jag inte ha småkrafs som jag inte ens bryr mig om så mycket att jag inte kommer att komma ihåg det till nästa jul. För er som känner folk som mig. Eller vet att de ni köper till är svåra att ge något till, för de har allt, så kommer här lite tips.

På sidan Presenter mot fattigdom kan du köpa:

  • En eller flera getter
  • En åsna
  • En bikupa
  • Skolböcker
  • Kycklingar
  • En fotboll
  • Ett skolår
  • Ett myggnät
  • En barnmorska
  • En vattenpump
  • En spis

Nu kommer den du ger gåvan till inte att få något av detta eftersom det förmodligen skulle kunna göra mer skada än nytta… Jag har varken plats eller möjlighet att ta hand om en åsna (fast med tanke på kollektivtrafikens haveri kanske det inte är så dumt). Eftersom jag inte är representant för deras sida så får ni ställa eventuella frågor här.

Självfallet finns det fler organisationer som ger dig möjlighet att köpa ”snälla klappar”. Jag har inte möjlighet att leta upp alla men ett axplock:

Om du som läser vill att jag ska lägga till någon organisation så kan ni maila mig: meijer@grona-partiet.se

Vill du lägga till själv så är det fritt fram i kommentarsfältet.

Fler inlägg kommer säkert innan dess. men jag vill önska alla en riktigt god jul!

EDIT: Blev uppmärksammat på de skador som ett skänkande av djur till fattiga länder kan innebära. Med det i åtanke så reviderar jag det som står ovan till att inte skänka getter och liknande. Alla kan vi ha goda intentioner men skapa mer skada än göra gott. Lokala organisationer är också en sak som behöver pengar. Det bästa är naturligtvis att inte köpa julklappar alls. Konsumtionshetsen har ju, så att säga, julafton nu… För att läsa texten från Djurrättsalliansen när det gäller julklappar som innefattar djur så får ni klicka er vidare.

Djurrättsalliansen om att ge djurgåvor:

”Att betala för att någon organisation ska förse fattiga familjer i Afrika med getter och andra djur kanske känns som en god gärning men…

Alla djur kräver ordentligt med näring, stora mängder vatten, skydd mot extrema väder och veterinärvård. Många av dessa grundläggande förutsättningarna och behoven för ett djur är en stor bristvara i stora delar av Afrika och i andra fattiga delar av världen. Om djuren inte utfodras, ges vatten och vårdas på rätt sätt kommer de att svälta ihjäl.

Att ge bort djur till dessa regioner i Världen är enligt organisationen World Land Trust ”miljövänligt osunda och ekonomiskt katastrofala”.

Djurhållning i många områden bidrar även till ökenspridning vilket i sin tur ger ytterligare försvårande förhållanden för den lokala befolkningen. Medan getter kan bidra med miljömässigt negativa effekter så är kor väldigt ekonomiskt betungande. Ett mjölkproducerande djur behöver upp till 90 liter vatten om dagen, en stor mängd mat och veterinärbehandlingar att täcka problem såsom diarré, mjölkstockning och hälta.

Mjölkbönder i Europa får stora bidrag för att subventionera sin ”produktion”. En genomsnittlig mjölkbonde i England får mer än 300 000 kronor om året från Europeiska skattebetalare men ändå är det tufft att få allt att gå runt. Om vi behöver den typen av subventioner för att få ekvationen att gå ihop här i västvärlden, hur kan vi förvänta oss de fattigaste människor på jorden att klara sina ”djurgåvor”? Experter uppger att det är många gånger mer effektivt att använda tillgängliga jordbruksresurser – mark, arbetskraft, vatten – att föda människor direkt, snarare än att ge dessa värdefulla resurser till en ohållbar djurhållning.

Vi uppmanar allmänheten att inte skänka pengar till organisationer som gör reklam för ”djurgåvor”. Om ni vill skänka pengar till välgörenhetsorganisationer som hjälper människor i svåra förhållanden i fattiga länder rekommenderar vi Vegfam – www.vegfamcharity.org.uk

Kommentera

