Det är skillnad på kaffe och kaffe.

Igår fick jag en kaffekvarn och två påsar med kaffebönor. Bönorna gjorde att jag fick ett milt kaffe med len och trevligt kaffesmak. Det var mycket gott. Jag frågade min fru (som gav mig kaffet) vad det var som var var ”grejen”. Hon berättade att det fanns en butik på söder som sålde lättrostat kaffe. Jag visste inte ens att det såldes. Jag har fått reda på att den mörkare rostningen gör att det går att använda sämre kvalitet på bönor (här får ju någon som vet bättre flika in). Varför skriver jag om detta då? Jo, det slutar inte med att kaffet är gott. De lägger tid och energi på etik och miljö. Det gör kaffet ännu godare.

Företaget, som heter Johan&Nyström skriver:

Vår ambition är ingen mindre än att rosta Sveriges mest etiska och miljövänliga kaffe. Och att ha direktkontakt med minst 85% av de producenter vi köper kaffe ifrån. Vi tror på certifieringar i form av Fair Trade, Ekologiskt etc, och stödjer dem genom att köpa alltmer certifierat kaffe. Men vi tror ännu mer på Direct Trade. Att skala av så mycket pappersarbete och byråkrati som det går och pragmatiskt jobba tillsammans med bönder som har hållbara jordbruk i form av skuggväxande träd, varsam besprutning, plan för återplantering av skog etc.”  – Länk till deras ”om oss”-sida

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om Medveten konsumtion, som mest innehöll några matnyttiga länkar. För att utveckla det lite så fortsätter jag:

Vi har råd att göra val. De flesta av oss i alla fall. Det finns många som anser sig fattiga, för vissa stämmer det. För de som oroar sig för, eller faktiskt inte har råd med: mat, boende, hela kläder eller sjukvård/mediciner (kan finnas något mer som jag inte ser som nödvändigt men ligger på samma nivå) – för dem är valet kraftigt inskränkt. För oss andra går det att göra val.

När vi gör val som är etiska eller som gör mindre påverkan på miljön så tär vi mindre på jorden än om vi gör valet att stödja vinstmaximerande och miljövidriga/orättvisa företag (och hela samhällsstrukturer). Det ÄR dyrare. Det är självklart att det är dyrare att sälja saker som inte innebär att människor blir utnyttjade eller hela samhällen exploaterade. Precis som att det är mycket dyrare med kött från en bonde som låter sina djur ströva fritt (finns väl knappt längre), äta riktig mat (inte genmodifierat kraftfoder) och få ett drägligt liv. Det köttet är inte lite dyrare. Det är mycket, mycket dyrare eftersom det mer speglar den kostnad som ligger bakom tillverkning av ”produkten” (om vi nu ska tala om djur och liv som produkter, men det är en helt annan diskussion).

Att välja certifierade produkter, i detta fall kaffe, sänder om inte annat en signal. det sänder signalen att vi i väst är beredda att betala ägare till (i detta fall kaffeplantager) produktioner för att de ska behandla sin personal etiskt. Att de inte ska bli utnyttjade och få permanenta skador (stenlunga vid blästring av jeans, cancer vid bananbesprutning eller behöva slavarbeta vid symaskiner för att vi ska kunna köpa nya tröjor för 149:-). Det valet har vi, de flesta av oss.

Tack Johan&Nyström, smak och initiativ har vunnit en kund.

OBS! Jag är inte sponsrad av företaget, jag tyckte bara att initiativet var så bra att jag ville berätta detta för alla som är intresserade. Här kan ni läsa om vad jag anser om de som vill annonsera på min blogg, när de inte delar mina värderingar i alla fall.

2 thoughts on “Det är skillnad på kaffe och kaffe.

  1. Låter ju jättebra! Förutom ”varsam besprutning”, men det var det enda. När jag kollar in deras hemsida, så hittar jag en massa återförsäljare. Får jag därför fråga, var på söder införskaffade Johanna kaffe och kvarn?

    • Håller med Trulpen,

      Men det jag vet om svenska förhållanden är att det inte alltid är den giftfria odlingen som är bäst… Håller du inte skadeväxter/annat borta med gift så måste det tas bort mekaniskt. Det kräver väldigt mycket mer arbete och det är inte bonden med hacka som knallar runt. Maskiner och diesel i massor för att klara ekologisk odling. Sen är det ju distinktionen mellan syntetiska och biodynamiska bekämpningsmedel, jag vet ju inte vad som avses här.

Kommentera

