Jag fick ett erbjudande…

Jag fick ett erbjudande jag kunde tacka nej till…

Hej Andreas!

Jag heter XXXX och jag jobbar på företaget XXXX
(adress till hemsida). Vi hjälper våra kunder att öka sin
synlighet på nätet genom att bland annat annonsera för dem på olika
bloggar och hemsidor.

Just nu arbetar vi tillsammans med [En stor elproducent] (adress till företaget) och vi är
intresserade av att annonsera för dem på din blogg! Ersättning ingår.

Om det här skulle intressera så får du gärna höra av dig till min mail
så berättar jag mer!

Med vänliga hälsningar och trevlig helg,
XXXX

Mitt svar:

Hej XXXX,

Det lilla jag vet om Er bransch (annonsförsäljning) får mig att tro att XXX inte vet vad jag skriver om. Det är inget illa ment men jag är inte intresserad av att ha reklamplats för en elproducent på min blogg om denne inte skapar 100 % förnybar energi. Kärnkraften som hyllas av XXX må vara en liten del (eller nästan noll om jag tror på informationen på hemsidan) av jordens koldioxidutsläpp när det gäller energiproduktion, men kärnkraftsavfallet är, enligt mig, inte något som är förenligt med en hållbar resursanvändning och en grön framtid.
Att XXX fortfarande använder sig av kolkraft gör också det att jag är tvungen att avstå.
När XXX väljer att producera el från 100 % förnybara källor, utan riskabelt avfall så lovar jag att hålla en reklamplats åt dem. Den får då tas i anspråk gratis eftersom denna blogg inte skrivs i ekonomiskt vinstsyfte.
Jag kommer att lägga upp denna mailkonversation på bloggen men radera namn på dig och alla företag eftersom XXX inte är ensamt ansvarigt för bristerna inom energiproduktionen.
Vänliga hälsningar
Andreas Meijer
2 thoughts on “Jag fick ett erbjudande…

  1. Ping: Syre – ett nytt grön nyhetsmagasin | Världen, politiken och miljön

Kommentera

