Eureka! Jag har svaret på SD:s finanspolitik!

Eftersom det verkar vara så att immigrationen är det som kostar mest och är roten till allt ont när det gäller Sveriges segregationspolitik, enligt SD i alla fall (vi har ju redan sett att det inte är integrationen eftersom det är ersatt med assimilering – läs gärna mer här: Varför skapar SD problem för att sedan inte lösa dem?):

Genom åren har vi sett politiker från de andra partierna anslå många miljarder till olika integrationsprojekt. Ingenting har hjälpt. Det finns nämligen ingen integrationspolitik i världen som hjälper om problemen fortsätter att förvärras med fortsatt massinvandringspolitik.” – länk till SD:s hemsida, avsnittet om ”ansvarsfull invandringspolitik. Ha i minne att SD inte satsar en krona på integration, något som jag och många med mig, är en vida viktigare fråga än krafttag mot invandringen.

Hur mycket kostar migrationen då? Jag har letat runt lite på nätet för att hitta siffror upp emot 300 miljarder per år. Jag kunde inte hitta några summor på SD:s hemsida, ni som är hemma på vart de finns får gärna länka i en kommentar. En summa som jag hittade var 9,5 miljarder kronor. Det är vad som budgeterats till Migrationsverket från regeringen.

Så om vi får ta den summan, som kommer från vår stat för att täcka kostnader för en enorm post (det är mycket pengar, inte tu tal om det) så ska vi se om vi inte kan trolla lite. Ponera att asylsökande ligger ganska långt ner på listan av människor som har mycket pengar i vardagen (det finns självfallet historier om asylsökande som får bidrag och jobbar svart, en del stämmer säkert också – därav ponerandet). Finns det någon som har det bättre? Jag tror att de som utnyttjar ROT/RUT har det (länk till mitt inlägg om det). Vad kostar det för oss skattebetalare? Det var inte lika många spekulativa uppgifter om det så jag använde mig av en informationssida för just ROT-avdraget. Där hittar jag siffran 14 miljarder i utbetalda ROT-pengar. Nu måste jag också påpeka att det finns en text som jag vill citera:

Det innebär också att det gett mellan 7-14 miljarder i nettoöverskott till statskassan tack vare moms, arbetsgivaravgifter, anställdas och företagens inkomstskatter. Varje krona i avdrag ger 1,5 till 2 kr tillbaka enligt beräkningar av Företagarna i dokumentet ”2 år med ROT och RUT”. 

Här får jag inte ihop om det är så att företagens verksamhet har ökat så mycket att de drar in detta utöver det som tidigare inkommit? – länk till dokumentet ”2 år med ROT och RUT” Jag tror att det är sammantaget och det tidigare plus ökningen med ROT/RUT.

Sen står det (på informationssidan igen):

Skatteverket skriver att på ett år (2009-07 – 2010-06) har drygt 810 000 personer utnyttjat skattereduktionen för ROT- och hushållsarbete. Skatteverket har betalat ut över 10.3 miljarder kronor till de närmare 67 000 företag som har utfört arbetena.” 

Det skulle väl göra att det går ungefär jämt ut? När det gäller vinsten i statskassan. Eftersom jag tolkar det som att de 7-14 miljarder i nettoöverskott (för övrigt finurligt med en diff på 7 miljarder) som ROT/RUT innebär är för alla arbeten så kan vi väl anta att den stor del skulle ha genomförts även utan ROT/RUT? Då blir det en ganska maffig förlustaffär för staten. Vinnarna är de som utnyttjar skattereduktionen samt de företag som kan dra av mot skatteverket för tjänsten (se mitt inlägg för vidare utveckling, flera kommentarer).

Så… Istället för att förlora 14+10,3 miljarder i skattelättnader inom byggbranschen och för dem som vill bygga om så kan hälften läggas på migration. De nettoinkomster som arbetet utan ROT/RUT innebär skulle fortfarande tillkomma staten. Behåll avdraget för företagen så att de får minskade arbetsgivaravgifter och vips går budgeten ihop. De 9,5 miljarder som budgeteras för migration kan nu användas för att stärka välfärden. Det blir till och med några miljarder över för att jag upp byggbolag som fifflar med svartarbetare. Nu har jag inte ens tagit med de jobbskatteavdrag som regeringen Reinfeldt har infört, med några ökningar i taget (behöver jag säga att skatt på pension, SOC, sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa inte har rätt till jobbskatteavdrag – de som får dessa bidrag har inte gjort sig förtjänta av det, vet inte hur de tänkte när de inte ens tog med pensionärerna…)

Än en gång kan jag ha räknat fel. Jag vet att det finns högutbildade ingenjörer som läser mina texter och jag misstänker att jag kommer att få reda på vart mina beräkningar brister.

Så alla ni som tycker att invandringspolitiken kostar för mycket, var lugna – det finns andra saker att ta pengarna från utan att vidare slå på de svagare. Vi kanske till och med kan hitta lite tid att fundera kring hur vi ska kunna bygga upp ett inkluderande samhälle där fler människor får möjlighet att vara delaktig i det svenska samhället och kulturen?

Kommentera

