Varför skapar SD problem för att sedan inte lösa dem?

Jag har tidigare skrivit om diverse grupper på facebook och om näthatet som följer med. När jag har letat runt lite på diverse facebooksidor och andra media så inser jag en sak. De som stöttar främlingsfientligheten finns överallt och de drar paralleller till att allt är invandringens fel, från ungefär vad som helst. Jag hittade det inte nu men det fanns ett inlägg som handlade om hur några ungdomar hade stört såpass mycket under en filmvisning i Heron City att det inte hade gått att se filmen. Ganska snabbt blev det en debatt om att ungdomarna med största sannolikhet var invandrare (förmodligen stämde det) och borde kastas ut (från landet).

Ett av de argument som jag finner mest intressant är att det dras växlar till att SD ska kunna råda bot på det hela. Det är mycket märkligt.

Jag tror att det är få som tycker att integrationspolitiken har fungerat som den ska? Vad jag tycker om migration och hur jag ser på massinvandring har jag skrivit om. Med det som utgångspunkt är det alltså rimligt att se över integrationspolitiken. Hur ser då SD, enligt sig själva, på det hela: https://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/var-politik-a-till-o/#I (länken leder till ”I” och där går det att läsa om integration).

De menar att integration inte bör förekomma. Det enda som gäller är assimilering, tyvärr stod inte begreppet assimilering med under A-Ö men det gick att finna under begreppet mångkulturStycket är längre, vilket jag vill vara tydlig med för att inte riskera att bli anklagad för snuttifiering,  här kommer inledningen:

Vårt alternativ till mångkulturalismen är en återgång till en gemensamhetsskapande assimilationspolitik liknande den som rådde i landet fram till år 1975, där målsättningen är att invandrare skall ta seden dit de kommer och på sikt överge sina ursprungliga kulturer och identiteter för att istället bli en del av den svenska nationen.”

Så alla som kommer till Sverige bör alltså ta seden dit de kommer och anpassa sig till det svenska samhället. Eftersom de pratar om en politisk tid innan vi var tvungna att få in arbetskraftsinvandrare så blir det lite märkligt. De är dock inte omöjliga och skriver under begreppet kultur.

Vi är medvetna om att den nationella kulturen inte är statisk, den förändras över tid. Samtidigt sker djupgående förändringar oftast väldigt långsamt och dessutom utifrån en redan befintlig nationell och kulturell särart.”

Så, de menar att kulturen förändras över tid, vilket den har gjort. Men inte i den riktning som de vill (tolkar jag det som). Det är svårt att definiera kultur, och i det också svenska kultur – det medges. Det som bör bevaras, enligt SD är (och här kommer jag att flika in saker som inte står med på deras hemsida, det som inte är kursivt och fetmarkerat mitt i texten är min inflikning):

”Det som vi primärt inriktar oss på att bevara är dock sådant som vi betraktar som tillhörande kärnan i den svenska kulturen – öppenhet, förståelse och empati.Till denna kärna räknar vi i första hand sådana företeelser som i särskilt hög utsträckning har präglat vår samhällsutveckling – sista seklet en expansiv industri och för låg inhemsk arbetskraft, har en djup förankring i den svenska historien – migration och immigration, har en stor utbredning bland tidigare och/eller nu levande svenskar – migration, immigration och kulturella möten (redan på vikingatiden…), har en stark symbolisk betydelse för den svenska identitet eller på något sätt är unikt för den svenska nationen eller en viss del av den svenska nationen – öppenhet och kunskap om andra nationer och möjligheten att se objektivt på internationella relationer. Det faktum att en viss företeelse är att betrakta som svensk är i sig inte nog för att vi skall anse den vara särskilt skyddsvärd, den måste också vara förenlig med en konstruktiv och demokratisk samhällsutveckling. – rasismen har hängt kvar sedan mitten av 50-talet, innan dess fanns knappt någon, den blir jag gärna av med

De talar också varmt om en ansvarsfull invandringspolitik. Jag har skrivit om att det inte går att tala om någon massinvandring och vilket hot vi ställs inför om vi inte ser till att ha framtida arbetskraft, någonstans faller argumenten redan där. 

Vad vill de uppnå? Hur är det tänkt att assimileringspolitiken skall kunna göras till en kultur som de själva inte ens kan definiera? De som har en annan etniskt bakgrund, men är svenskar på papper – hur gör vi med dem? De flesta som invandrar till Sverige är ju människor som tidigare varit svenskar (migrationsverket), ska de också stoppas?

Något som de borde sätta sig emot, på bredden och tvären är väl den rationalisering som har gjort att industrin inte behöver lika mycket personal. Att utflyttning av produktionsled har snott en massa arbetstillfällen (till Kina, Vietnam, Bangladesh etc.) istället för att producera allt i Sverige.

Migrationspolitiken är en väldigt liten fråga som har fått för mycket uppmärksamhet. Integrationspolitiken är en enorm fråga som knappt fått någon uppmärksamhet alls. Det är ett ansvar som alla, politiker, du, jag och vårt samhälle är ansvarig för. Pressa politikerna här istället.

EDIT: Jag gjorde en fortsättning på detta inlägg: Svaret på SD:s finanspolitik

2 thoughts on “Varför skapar SD problem för att sedan inte lösa dem?

  1. Ping: En rasistisk koalition (eller kollision) | Motargument

  2. Ping: En rasistisk koalition (eller kollision) | Motargument

Kommentera

