Brace yourself – julskyltningen är här!

Jag var i City igår. Det händer inte så ofta nuförtiden och det är faktiskt lite av en fascination för mig även om jag har bott i Stockholmsområdet i drygt 27 år. Tiden har heller inte gjort att jag har varit i så många butiker på sista tiden, det har inte varit något jag behövt, förutom mat och i mataffärerna märks det inte så mycket. Det jag talar om är såklart att jag i mitten av oktober möttes av julskyltning och adventsstakar under gårdagens promenad genom stan.

Det kan vara att jag inte arbetat inom handels detta år eller att jag helt hat kopplat bort att det kan ha varit så de senaste åren men det fick mig inte att reagera mindre. De som känner mig vet att jag tycker om traditioner. Jag tycker om julen och den känsla den ger mig, men kanske mest den känsla den gav mig under min barndom. Det fanns något som kallades skyltsöndagen. Det kunde kallas för skyltsöndag eftersom det alltid inföll på denna veckodag. Det var nämligen så att det var kopplat till advent. Den första advent, ungefär fyra veckor föra jul, så var det tradition att ställa till med en härlig julskyltning för att förmedla att juletiden var kommen. De som köpte gåvor till sina nära och kära kunde känna in stämningen och få känna sig sådär juliga som vi kan göra under julhandeln.

Att vi har ökar våra inköp under julen är det väl ingen som har missat, rapporten från Svensk Handel för 2011 visar lite kring hur julhandeln ser ut och har sett ut (punkt 3 i rapporten heter ”Julhandel”). Rapporten kommer från de som vill främja handeln och är kanske inte så kritiskt mot själva handeln så det som framkommer i rapporten är att julhandeln inte alls börjar tidigare och tidigare. De menar att den fortfarande börjar vid första advent…

Nu är det väl förvisso en definitionsfråga, vad som är julhandel. Handlarna verkar inte räkna advent som en del av julhandeln, eller ljusslingor och pynt för julen. Det är rena presenterna som verkar avses som det enda som tillhör julhandeln, enligt den definitionen kan jag väl hålla med. Att däremot börja flagga för advent 5-6 veckor innan den inträffar verkar lite långsökt. Advent har en stark tradition inom det svenska julfirandet men kan knappast sägas vara en egen, från julen bortkopplad, företeelse. Att sälja adventssaker i oktober är att påbörja julförsäljningen i oktober. Sen får Svensk handel kalla det vad de vill.

En sak som stödjer det jag säger är att handlarna har fått frågan: ”När börjar du ni att julskylta på allvar”. På allvar!? Vi har julskyltat lite smått sedan oktober men vi gör det inte på allvar förrän runt advent, det vi gjort tidigare har inget med jul att göra… faktiskt… – eller hur menar de?

Varför tycker jag att detta är så jobbigt då? Det gör väl inget om handeln drar igång tidigare? Det kan ju vara trevligt?

Nja… När väl julen kommer så är jag rätt less på julen. Handeln som påbörjas nästan ett kvartal innan julafton förstår den känsla av jul som tidigare fanns. Jag tror på talessättet ”Det kan inte vara julafton varje dag”. Det tappar sin charm. När vi sitter där på julafton så är det inte längre en glädje över att få vara tillsammans, äta god mat och fira en tradition. Det är en känsla av att ”nu är skiten äntligen över”. Vilket den inte är, för det skall vara mellandagsrea fram till påskhandeln drar igång (ungefär i mitten av januari… nästan…).

Syftet är naturligtvis att vi skall konsumera mer. Varje år är pressen skyhög på handlarna. Från aktieägare, styrelser, stat och ekonomi. I år befinner vi oss även i en lågkonjunktur vilket gör att handeln kan få ta ännu mer stryk (lågkonjunkturen betyder främst att aktiespekulanterna har tittat i sin spåkula och bestämt att handeln inte kommer att gå så bra som de vill, vi kommer inte att öka med de krävda 3 procenten).

Det är tyvärr ett tecken. Ett tecken på att vi kanske börjar nå en maxgräns för hur mycket handeln kan öka för varje år. I och med att skyltningsperioderna för varje högtid blir längre och längre, samt att nya högtider haussas (halloween, studentexamen etc.) så finns, enligt handeln, fler anledningar att konsumera mer. Öka inköpen. Spara inget. Köp. KÖP. KÖP!

Jag ser egentligen inget fel med att förnya och köpa det som vi verkligen känner att vi vill ha. Det är när behovet skapas åt oss. När vi inte längre bestämmer över vad vi skall lägga pengarna på. Tanken på den perfekta julen har tagit så många former och det handlar inte längre om att välja. Vi skall ta in allt. Vi skall göra allt. Vi ska inta välja bort något utan välja allt. Vi ska satsa på advent. Och Lucia. Och dopparedan, Och julafton. Och lilla julafton (de med fler familjer vet vad jag menar). Och mellandagsrean. Och nyår. Och den förlängda mellandagsrean. Och semlor. Och bokrea. Och påsk. Och vår. Och nationaldag. Och student. Och midsommar. Och semester. Och kräftor. Och surströmming. Och Alla helgon. Och Halloween. Och sen börjar det om igen. Det enda som har fått stryka på foten är väl pingst (det var väl svårt att hitta saker att köpa till pingst.). Kristi himmelsfärd är heller ingen stor köphelg, så den är inte med på handelslistan.

Nu talar jag främst om svenska traditioner eftersom de andra inte bjuder på lika stora handelsfördelar (eller jag vet inte om de stora kedjorna snart plockar upp ramadan, thanksgiving och hanukkha).

Vad göra? Ja… Köp det du ska men du behöver inte känna dig stressad över att granen inte är klädd innan vinterdäcken sitter på bilen. Så länge det ger utslag så kommer handeln att fortsätta vidga sina försäljningsfönster. Ställer vi oss frågan: ”blir det en bättre jul om jag köper detta” från och med nu och fram till jul så kan vi väl utvärdera det i mellandagarna? Jag vill ha adventsstake, julgran, julmat och paket. Lite julpynt är trevligt, men inte så det tar över allt hemma. Sen räcker det för min del. Jag är övertygad om att det kommer att finnas inne ett tag till i handeln så jag kommer att fortsätta ignorera pyntningen ett par veckor till. Förhoppningsvis minskar handeln av julpynt i oktober och vi kan slippa se det innan mitten av november.

Om rapporterna efter jul lyder ”Katastrof” eller ”sämsta julhandeln på flera år” så kommer jag bara att bli glad. Det tyder på att folk har prioriterat annat än att lägga pengarna på skräp som inte spelar någon roll för julstämningen. Det är nog få som sitter på julafton och tänker: ”Fan. Jag skulle ha köpt mer krimskrams – då hade julen blivit mycket bättre”.

One thought on “Brace yourself – julskyltningen är här!

Kommentera

