Alliansens reformer, flyktingarna och politikerstrutsarna.

Kritik mot politiker hör till vanligheterna. Vi har läst om skandaler till höger och vänster, bostäder (Juholt), bolagsstyrelser (Bildt) och annat. Anna Dahlberg som skriver i Expressen skrev en intressant artikel om invandring. Hos berättar om vikten av att politiker tar asyl/migrationspolitiken på allvar.

De flesta har nog koll på vår integrationsminister Erik Ullenhag som har fått kritik från alla håll. Nu kommer den från Expressen för att problemet med den låga utbildningsgraden för flertalet immigranter inte tas på allvar. Han brukar dock få kritik från nationalvärnande håll (ni får googla själva då jag inte vill pinga dessa sidor) för att han är för slapphänt mot invandrare eller från media överlag eftersom en rimlig integrationspolitik är svår att uppnå när en annan agenda skapar reglerna.

När kommuner som tar emot många flyktingar, vilket är en utgift, det går inte att säga något annat. Jag tycker inte att det är en onödig utgift men det blir orättvist när de som tar emot många flyktingar inte får hjälp medan det finns kommuner som inte tar emot särskilt många – länk till fördelningen av flyktingar kommunvis 2011.

Danderyd tog exempelvis emot 14 flyktingar medan Borlänge tog emot 106 st. Nu bor det fler i Borlänge, 49 323 stycken i förhållande till Danderyds 31 799 invånare. Skulle vi vara generösa mot Danderyd och halvera boendesiffran så landar vi på ungefär 25 000 invånare och på hälften av mottagna flyktingar, 53 stycken. Den som räknar på det ser att Borlänge tar emot nästan 4 gånger så många flyktingar per ”inhemsk” boende som Danderyd gör…

Svaret från regeringen är ju inte att förlägga mer resurser där, inte i den utsträckning som skulle behövas, utan att de borde vara mer positiva i Borlänge. Så länge de får jobb så löser sig allt. Och det är ju inga problem för vuxna människor som inte kan svenska, inte kan läsa eller skriva, inte har något stort socialt skyddsnät, ingen utbildning, inga kontakter att få jobb…

Det är sorgligt att se hur det är flyktingarna som får ta smällen och hatet. Samma personer som tycker att den utopiska frihandeln och individuella friheten är det viktigaste förundras över varför dessa människor inte bara tar sig i kragen och styr upp sina liv.

De behöver hjälp. De behöver hjälp från alla. Liksom skolpeng borde en tydligare fördelning av resurserna gå till dem som tar emot flyktingar så att det inte går att spara in i kommunen genom att inte ta emot flyktingar.

För dem som menar att det inte finns pengar till detta så är de dyra posterna i reformen (Alliansen har budgeterat 23 miljarder) i budgetpropositionen som följer:

  • 8,33 miljarder till sänkt bolagsskatt
  • 1,15 miljarder till sänkt pensionsskatt
  • 2,2 miljarder jobb till unga

Att jämföra med:

  • 190 miljoner (0,19 miljarder) till praktik för nyanlända flyktingar
  • 108,4 miljoner (0,108 miljarder) till utbildning för invandrare

Så jag vill med bestämdhet säga att det inte är ekonomin som sätter käppar i hjulet för integrationen. Inte heller de enorma satsningar på vård, skola och omsorg som skulle kunna ha gjorts för invandrarpengarna. Restaurangmomsen är fortfarande ett skämt, men det kostar oss väldigt mycket pengar – varje dag. ROT/RUT är också ett stort hål i skattepungen. Det är dags att tänka om, helst igår.

EDIT: För de som läser kommentarna: Det kan uppfattas som att jag jämför bolagsskatten med pengar öronmärkta för invandrare för att visa en snedfördelning av budgeten. Meningen är att visa på satsningen gällande integration kontra den för ”arbetslinjen”. Gällande bolagsskatt så är det något jag inte tror gagnar samhället i kontrast till hur mycket av våra skattepengar som går dit, se mina kommentarer.

Alltså. Jag är införstådd med att en förbättring av arbetsvillkor skulle förbättra för alla individer som arbetar eller får arbete tack vare insatserna – oavsett bakgrund. Bolagsskatten är, enligt mig, inte en väg för att minska arbetslöshet, minska klyftor eller förbättra integrationen (vilket har en hög prioritering i mitt Sverige). Det är ”pengar i sjön” (eller i aktieutdelningshavet om ni så vill).

6 thoughts on “Alliansens reformer, flyktingarna och politikerstrutsarna.

  1. Jag kan hålla med dig om att flyktingpolitiken är mycket snedvriden(!!), dock vill jag ge dig ett annat perspektiv: Om man räknar om pengarna till hur mycket det påverkar per person.

    Tex 8,33 miljarder i bolagsskatt skulle påverka ca 4,7 miljoner arbetsföra människor (arbetskraft, sysselsatta augusti 2012, SCB), och plussa på de arbetslösa eftersom sänkta skatter är tanken att det ska stimulera anställningar, ca 366000 (SCB igen), vilket ger ca 5 miljoner människor:
    8,33 miljarder/5 miljoner = 8330/5 = 1666kr/person
    (här räknade jag alltså även med ungdomsarbetslösa) räknar jag bort alla arbetslösa och bara räknar anställda i Sverige:
    8,33/4,7 miljoner = 8330/4,7 = ca 1772kr/person
    (obs att detta tal är inte pengar som kommer varje person till gagn direkt, utan indirekt, så man måste se det som ett jämförelsetal! Men det blir ju ett tal som budgeten har avsatt per person typ.)

    Antalet pensionärer i Sverige, finns nästan 1,7 miljoner (enligt PRO’s hemsida) vilket ger:
    1,15 miljarder/1,7 miljoner = 1150/1,7 = ca 676 kr/person

    Ungdomsarbetslösa är 139000 (15-24 år, SCB)
    2,2 miljarder/139000 = ca 15827kr/person (arbetslös ungdom)

    Antalet asylsökande i Sverige under 2011 (migrationsverkets hemsida); 29 648 st och om alla dessa skulle få asyl i sverige och gå under nyanlända flyktingar:
    190 miljoner / 29648 = ca 6408kr/person
    Nu får ju tyvärr inte alla asyl i Sverige och alla kanske inte heller kommer klassas som flykting (arbetskraftinvandring tex, jag har flera st på mitt jobb som förmodligen klassas som detta) så pengar/person kommer förmodligen öka.
    Vi räknar på samma antal personer till utbildning för invandrare:
    108,4 miljoner/29648 = ca 3656kr/person.
    Detta blir bara ett jämförelsetal och egentligen inget verkligt tal, eftersom jag tog antalet asylsökande under 2011 och den här siffran (108,4 miljoner) kommer gå till de som invandrat under 2011 och tidigare (antar jag) så det är mycket möjligt att den siffran egentligen skulle vara lägre. Kanske skulle vara intressant att jämföra med antalet beviljade asylsökningar istället…

    Ur det här perspektivet kan jag faktiskt ändå tycka att fördelningen är hyfsat bra (snacka om jättepost till arbetslösa unga!), nysvenska personer hamnar ju egentligen också under pengen i sänkt bolagsskatt (och i satsningen för arbetslösa unga) för förhoppningsvis hamnar de ju även som anställda i bolag framöver!

    Som sagt, detta bara för att ge ett perspektiv i frågan, inte huruvida jag tycker du eller svenska statsbudgeten har/är fel eller inte 😉

    Nu ett litet sidospår som jag vill följa upp:

    Jag skulle vilja veta varför du vill avskaffa ROT/RUT. Ur mitt perspektiv så skapar de avdragen jobb för hantverkare och andra grupper. Det handlar om stimulans för arbetsmarknaden så som jag ser det.

    Jag kan ta mitt eget exempel som underlag; eftersom jag är villaägare och betalar skatt kan jag använda ROT-avdraget. (Hade jag inte betalat skatt hade jag inte kunnat använda ROT-avdraget eftersom jag då inte hade haft någon inbetalad skatt att ”få tillbaka” – om nån nu skulle undra varför skatten har nånting med ROT-avdraget att göra 😉 )

    Både jag och min man är sånna att vi gärna vill göra allting (eller så mycket som möjligt) själva på vårt renoveringsobjekt till hus, men vissa saker är svåra och komplicerade, men inte omöjliga att genomföra själv. Nästan allt från dränering till isolering, byte av fasad, takomläggning, markarbeten, fuktspärrar i badrum – you name it – finns information om på nätet så vem som helst som är intresserad och INTE har tummen mitt i handen och också fattar vad man håller på med kan faktiskt göra ett fullgott arbete. Vi tror att vi är i den kategorin av människor som klarar av detta. Dock får man ju ta med i beräkningen att det tar lite längre tid eftersom vi måste jobba och försörja oss som alla andra, och därmed bara kunna göra dessa projekt på fritiden/semestrar. 😉

    Vi var alltså i start-groparna att börja med de stora arbetena på husets utsida – dränering och isolering utvändigt av källargrunden, samt tilljämning av trädgårdsyta. Eftersom jag var inställd på att vi skulle göra detta själva kollade jag runt på nätet om olika tekniker/material att använda och även forum där ”vanliga” privatpersoner beskrev sitt arbete om hur de hade gått till väga. Jag hade en klar bild om att vi fixar det här! (Dock skulle jag vara höggravid när vi genomförde det, men det tänkte jag inte att det skulle hindra mig 😉 )

    MEN för att inte uttråka er med alla detaljer så tog vi iallafall in offerter från tre olika firmor för att ha något att jämföra med innan vi helt beslöt oss för att göra jobbet själva. Och när vi då ser vad prislappen skulle hamna på (med ROT-avdrag) och tidsåtgången för jobbet så blev det ett självklart val att anlita en firma som gör jobbet! Utan ROT-avdraget hade det här inte blivit av för den valda firman, och inte för någon annan firma heller! Då hade vi definitivt gjort det själva enligt mig.

    Och HUR skulle Sverige se ut om alla tänkte/var som vi? Hantverkarfirmor skulle gå i konkurs, arbetslösheten skulle vara ännu högre. Tack vare ROT-avdraget kunde vi anlita en firma och på det sättet skapa sysselsättning. Och DET är vad jag är övertygad om att ROT/RUT-avdragen är till för. Är det bättre att samma personer blir arbetslösa, kanske hamnar i depressioner och kanske i slutändan kriminalitet? Jag kanske drar det tills sin spets, men jag tror ändå att det skulle kosta samhället mer (inte bara i skattepengar räknat).

    Oj vad långt det blev, men så blir det visst när man tycker saker är intressant att diskutera 😉

    • Så.. Hej igen.

      Jag läste din mycket gedigna statistik och det är trevligt med välgrundade resonemang. Jag kommer att besvara hälften nu och vänta med ROT/RUT som jag tror att jag kommer att ge ett eget inlägg. Håll dig till tåls med det.

      Till bolagsskatten. Min kritik är inte mot själva ekonomin och de ekonomiska beräkningarna. Som du skriver så är ju detta tänkt att stimulera anställningar. Läser vi resultat från detta med en högervinkel:

      http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/article1682772/Manga-i-arbete-tack-vare-den-sankta-restaurangmomsen.html

      Så ser det ut som att det blev fullträff med förra ”liknande” momssänkning.

      Ser vi det med oppositionsögon:

      http://nt.se/debatt/default.aspx?articleid=7906166

      Så ser vi att det inte är lika tydliga effekter av momssänkningen.

      På det hela taget så är det ett osäkert och ineffektivt kort att spela. För de miljarder som detta kommer att kosta så finns det andra saker som kan stimulera arbete. Minskade arbetsgivaravgifter, faktiska arbeten (vilket är svårt när hela den offentliga sektorn har blivit privatiserad) etc.

      För det andra så krävs först en såpass stor vinst, som måste återinvesteras i verksamheten, innan det kan bli tal om att anställa fler människor. Som vi har sett så görs det redan stora vinster, i exempelvis välfärdssektorn. Det har ju knappast inneburit fler arbeten och ökade resurser utan uttag i privata vinster till aktieägare. Vilket verkar vara svårt att stoppa, trots att viljan verkar finnas:

      http://www.svt.se/nyheter/sverige/klar-majoritet-vill-styra-vinster-i-privat-valfard

      Genom att riskkapitalistbolag ser till att de skattepengar som välfärden vanligtvis återgenererar (jag delade denna på FB för ett tag sedan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article13960362.ab?partner=wwwredirect) så får vi företag som gör stora vinster (bolagsskatten känns då lite menlös) av våra skattepengar, vilket de som behöver pengarna mest (välfärdssektorn) får lida för.

      Så jag tror helt enkelt inte på iden. Om jag inte tror på iden så är det, i min värld, att slänga bort en stor reformpost som aktieägare får – inte arbetsmarknaden.

      Jag återkommer om ROT/RUT.

      Tack för att du skrev och du får gärna svara på det här också. När jag diskuterar med vettiga människor som jag tycker om så blir jag inte arg eller kränkt. Jag vill däremot att du ska veta varför jag tycker som jag tycker, inte för att du ska hålla med om du inte vill, utan för att förstå.

      Vi hörs snart.

      • Det är väldigt trevligt att du ser mig som en vettig människa trots att vi egentligen nog är ganska olika, men det är det jag tycker är så intressant och fantastiskt – både vänskapsmässigt och diskussionsmässigt!!! 🙂 (Jag tycker likadant som du här 😉 )

        Det var förresten en poäng som jag kanske inte fick ut ordentligt, men det var egentligen en kommentar till det här

        ”För dem som menar att det inte finns pengar till detta så är de dyra posterna i reformen (Alliansen har budgeterat 23 miljarder) i budgetpropositionen som följer [skatteposterna] Att jämföra med [budgeterade pengar till flyktingar och andra invandrare]”

        som jag vill ge ett annat perspektiv på (vad som påverkar per person) där det ser ut som i ditt inlägg att bolagsskatten är en så SJUKT stor post, medan pengarna till flyktingar/invandrare är jätteliten och på det sättet vinkla att man inte satsar på det sistnämnda området (det var så jag tolkade ditt inlägg, men jag kanske läste fel mellan raderna).

        Jag kan definitivt tycka att mer kan göras, speciellt i kommunerna som du nämner i blogginlägget (pengar kommunerna för förbättrat flyktingarbete) det applåderar jag absolut! men genom att göra en genomlysning per person av pengarna som jag gjorde ovan, så kan man se att per person sett så blir det ändå en större summa pengar till flyktingarna än vad bolagsskatten ger och på så sätt skulle kunna tolka det som att det faktiskt satsas en del på området.

        Men visst, jag kan egentligen själv slå hål på min argumentation här egentligen eftersom du – i likhet med ovan nämnda restarangmoms-debatt – inte kan veta exakt hur bolagsskatten kommer att slå och om det kommer ge effekt, plus att jag räknat med antal asylsökande som förmodligen inte ger en rättvisande bild av de jämförelsetal jag försökte få ut. Men jag tänker ändå att det tål att tänkas på på det sättet. (Därmed inte sagt att jag har rätt 😉 men jag gillar att vrida och vända på problem i största allmänhet, det är ju det jag är tränad/utbildad för. Kanske inte politiskt sett dock…mer matematiskt 😉 )

        Det som är tjusningen i det hela är ju ändå att det inte finns en exakt sanning eftersom det inte är exakt och rakt mätbart. Tex att ”x många procent sänkning av restaurangmomsen ger y jobb” för det är så många fler faktorer som spelar in som vi inte kommer kunna mäta.

        När jag försökte skaffa lite underlag till min första kommentar ramlade jag över någon länk du har med om restaurangmomsen, och när jag läste ”båda sidor” så kan jag hålla med i båda perspektiven faktiskt (har dock inte kollat upp faktan själv, men det är ju ganska enkelt att söka på SCB och verifiera trovärdigheten). Det visar bara vilket otroligt komplext system samhället faktiskt är bara rent ekonomiskt…OCH hur man kan laborera med statistik/siffror för att främja sina egna syften…

        (Jag har ramlat över liknande länkar/debattartiklar om ROT/RUT så jag gissar att det kanske är dessa länkar vi kommer se i den debatten sen – och det blogginlägget ser jag fram emot! 🙂 )

        Och jag kan hålla med dig om att sänkt arbetsgivaravgift skulle vara bättre än sänkt bolagsskatt. Jag var inte riktigt påläst här ska jag erkänna, för jag läste nog ”sociala avgifter” istället för bolagsskatt (hur kunde jag göra det?? knasigt!) och det är ju något helt annat. Vi kan ju bara hoppas på att vinsterna som genereras och som inte beskattas lika hårt nu då, genererar mer utrymme för jobb. Tex i mitt företag så tror jag faktiskt att detta kan ske. Dock är vi i ett extremt expansivt skede ändå, så det är frågan om sänkt bolagsskatt kommer synas på det sättet på det företaget jag är anställd eftersom vi söker sjukt mycket folk ”ändå”…

        Nu klagar min man på att jag inte är social med honom…och när jag förklarar vad jag (eller vi) gör så himlar han bara med ögonen och suckar! Haha. Hur kan man inte tycka att sånt här är kul?! Haha! Tur att vi är olika antar jag 😉 Så jag får nog dra ett streck här och avsluta. Det är för övrigt första gången jag ger mig in i en politisk diskussion online, vilket är lite skrämmande då ju alla mina skrivna ord kommer ligga kvar, så jag försöker att vara genomtänkt…

        Ha det gott!!

  2. Hej igen Madde,

    Ja, det är ofta roligt att diskutera. När du skriver om att det är första gången så gav det mig uppslaget att skriva om ”initieringsriter” gällande forumdiskussion. De finns och de är något en måste igenom om en ska orka med =) (någon gång slår en i en vägg av trångsynthet, blir kränkt eller känner sig illa till mods. Första gången är värst… Mer om det då).

    Har gjort en edit, hoppas att det är lite klarare.

    Ha det bäst!

    ps. Din man är väl nöjd så länge han får äta kakdeg och sitta i soffan någon timme om dagen… =P

  3. Ping: Varför är jag emot ROT/RUT i dess nuvarande form? « Världen, politiken och miljön

Kommentera

