Migrationsverket, Aftonbladet och hela myntet

Det lär väl inte ha undgått någon att en hel det asylärenden har florerat som ”hett material” den senaste tiden, speciellt i Aftonbladet. All cred till att oegentligheter tas upp och synas. Däremot tycker jag inte att det är rätt att banka på ett statligt verk, som helhet. Det blir lite som att slå på socialtjänsten som helhet när något har gått snett. Varje enskilt fall bör självfallet beaktas och 99 gånger av 100 så är det ingen skandal (förmodligen mer).

För den som vill, så går det att leta runt på nätet efter information som beskriver en annan bild av de händelser som sker gällande asyl och migration. Tyvärr så hamnar en ofta på sidor som har främlingsfientlig anknytning, uppenbart eller dolt. Det finns dock en blogg som låter människor som arbetar på migrationsverket skriva om deras arbete, vilket är intressant vilken inställning en än har till verket. Jag känner inte personen som driver bloggen och jag har inte nog med kompetens för att avgöra sanningshalten i texterna. Jag kan dock inte se någon anledning till att de skulle ljuga. Bloggen drivs av Merit Wager, en person som tidigare har tagit emot pris för sin kamp för en humanare flyktingpolitik. Just nu finns flera texter om hur Aftonbladet granskar Migrationsverket, flertalet av personal som arbetar där. Länk till ett av de aktuella inläggen här.

Hur ställer jag mig då? Det är alltid inte så lätt att ta ställning, speciellt eftersom jag inte är insatt i fallen på riktigt, utan enbart agerar på känsla. Min känsla säger mig att alla bör få hjälp och att jag gärna öppnar upp min plånbok och hjärta. Den logiska delen av mitt varande inser det omöjliga med det.

Kontentan är att det finns lagar som är till för att hjälpa de personer som behöver hjälp, medan de som egentligen inte behöver det inte har rätt att bli medborgare i Sverige. Kan tyckas hårt, men jag tror tyvärr att det är nödvändigt. För min del handlat det inte om antal människor utan vilka människor det är som skall komma (samt vilka attityder som samhället har gentemot migranter överlag). Varje godkänt asylärende som ges till personer som inte uppfyller kraven för att få asyl, av vilken anledning det nu kan vara, kommer att stänga dörrar för dem som verkligen behöver ha Sveriges hjälp att överleva.

I min text om invandring finns en del med om de orättvisor som vår värld bygger på. Avskrivning av IMF-lån, krav på våra företags CSR-arbete när det gäller de humanitära sidorna, upphörande av vapenexport etc. är saker som avsevärt hjälper nödställda människor på plats. För jag hoppas att det är allmänt känt att det inte är de fattigaste som migrerar? De tar sig ingenstans. De dör på plats. Ofta inte av direkta krigsorsaker utan av fattigdom, vilken vi alla bär skuld till.

Däremot kan det vara så att en granskning av regler bör göras. Vilka krav bör ställas? På dem som skall få asyl och på dem som fått asyl. Innan jag läste om fallet med Naira Balayan (jag tror inte att jag vet vad som stämmer och inte stämmer där, se bara till att barnet inte far illa) så tänkte jag: ”Ok. Så det kan bli allmänt känt att ett uppehållstillstånd är kirrat så länge kvinnan föder barn i Sverige? Åk hit, föd barn – klart!”. Nu är det väl inte riktigt så men jag vill bara illustrera att regler är nödvändiga, även om jag helt klart är för en öppen och välkomnande asylpolitik.

Samma sak med lilla Haddile. Det är ju inte så att någon försöker sätta dit henne (speciellt inte om det nu fanns en svensk familj som villa ta hand om henne – då är det ju inga merkostnader för staten). En intressant tanke:

Men Migrationsverket och socialtjänsten har ju att hålla sig till svensk lag. Vad hade man sagt om det varit en svensk kvinna som i Frankrike fött ett barn och lämnat det? Hade vi då ansett att det var självklart att franska myndigheter skulle adoptera bort barnet och inte ens kontakta släktingar i Sverige?” – Länk till orginalinlägget på Wagers blogg

Empati och medmänsklighet (vilket tydligen blir rödmarkerat i stavningsprogrammet??) är enormt viktigt. Det finns lagar och regler, nationella och internationella, som är satta för att skydda de svagaste. Migrationsverket är ett statligt verk. De förhållningsregler som de måste följa är satta av våra politiker. Precis som socialtjänsten, arbetsförmedlingen och försäkringskassan. De som arbetar där är människor som till den absolut största delen gör helt rätt, vilket resulterar i: ingen reaktion.

Vill vi att reglerna skall ändras så är det till politikerna vi skall vända oss. Vill vi att, ex. Migrationsverkets beslut, skall kunna omprövas av annan juridiskt kunnig personal så måste det komma från politiskt håll. Granskningen skall fortsätta, men från flera håll. Det som är tendentiöst brukar ofta falla platt när myntet blir granskat även på andra sidan. Det är jättebra att Aftonbladet uppmärksammar orättvisor istället för att fokusera på kändisars matvanor eller annat ointressant, men visa hela bilden – även om det inte säljer lika många lösnummer. Jag vill ju veta!

Kommentera

