Företagsbrev – förpackningar

Det finns mycket när det gäller miljöarbetet som vi inte kan påverka. Men det finns också mycket som vi kan påverka. En av de saker vi kan utnyttja är vår konsumentmakt. Det är dock en ganska långsam process men det går att skynda på den. Genom att låta företag, affärer och andra ställen som vill ha Dina pengar, veta vad du vill så kan du påverka dessa snabbare än enbart med dina inköp. Nedan är ett förslag på hur ett brev till något företag som Du handlar av kan se ut. Skulle du vilja skicka det och/eller ändra något innan du skickar det så finns brevet som ett nedladdningsbart dokument uppe i menyn under ”Nedladdningsbara filer”. Tanken är att jag kommer att fylla på med dokument och filer som även riktar sig åt andra branscher eller enbart som information. Detta är innehållet i brevet:

Hej FÖRETAGETS NAMN,

Jag brukar handla av Er och tycker om de varor Ni tillhandahåller , vilket gör att jag vill fortsätta handla av Er.

Jag har en fundering som jag vill dela med Er.

Jag vill gärna minska min påverkan på de enorma mängder sopor som måste förbrännas eller deponeras, vilket kan göras genom att jag minskar min konsumtion, eftersom det leder till mindre avfall. När det gäller Era produkter så vill jag kunna konsumera i en mängd jag känner mig bekväm med och undrar om Ni vill hjälpa mig med det?

Skulle Ni minska den mängd förpackningsmaterial Ni använder idag (med individuellt inplastade varor, inom både transport och till mig som konsument) och i största möjliga mån undvika plaster, till förmån för biologiskt nedbrytbart material eller återanvändningsbart material så skulle min del i sopberget minska genom att jag handlade av Er i stället för någon konkurrent. Att satsa pengar på att spara plats för att minska transport vet jag att Ni redan gör, eftersom det är en stor utgift där besparingsmöjligheter finns. Möjligheten finns ju att  i ännu större utsträckning göra stapelbara förpackningar med liten mängd luft som transporteras, för att spara än mer plats i transporten.

Skulle ni bara informera mig om att anledningen till att vissa varor kan ha blivit lite tilltufsade i transporten så skulle jag ha förståelse för det och veta att det är av en mycket god anledning. Samma sak när det gäller estetiken på förpackningarna, skulle de innehålla mindre mängd (helst ingen) plastfilm, färg och en massa olika material som försvårar källsortering så skulle jag inte bara förstå det, jag skulle uppskatta det.

För Er del skulle det kunna spara in mycket pengar då kostnader för förpackningsmaterial skulle minska, transportkostnader skulle minska och miljöarbetet skulle kunna bredda kundkretsen då ett gediget miljöarbete med god dokumentation och tydlig kundinformation verkligen kan vara bra PR.

Tack så mycket för Er tid.

Vänliga hälsningar

DITT NAMN

Kommentera

