Det smutsiga homoblodet!

 

Denna information mötte mig idag.

I morse på väg från jobbet hade jag någon timme över innan min cykeltur till Universitetet skulle påbörjas. Jag såg en blodbuss och tänkte att : ” ja, varför inte”.

Väl inne i bussen berättar jag att det är första gången jag skall ge blod och undrar om det är något jag bör veta. En folder sticks i min hand. Det är lite information om att ge blod men främst är det hårda bud om smittorisk. Här föreställer jag mig dock att det blod som inkommer blir testat av behörig personal och att det är minimal risk att smittat blod ”slinker igenom” kontrollerna.

Mot slutet ser jag detta (som bilden visar): [Om du] ”Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man” så… ”Får [du] inte ge blod”.

Ooooook…

Varför då?

Är det inte rätt förlegat med HIV som en homo-sjukdom (mellan män). Det är en rätt stor del av den heterosexuella befolkningen som både är promiskuösa och har analsex (om det är var som åsyftas). Är blodet från homo,- bisexuella män mindre värt och inte något som mottagarna behöver?

Detta gjorde mig så arg att jag inte ville ge blod längre. Det är jätteviktigt att ge blod och som jag har förstått det så är det en bristvara. Varför väljs då blod från medmänniskor bort bara för att de har en viss sexuell läggning?

Gör om, gör rätt!

3 thoughts on “Det smutsiga homoblodet!

  1. Fick en kommentar på FB:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5217032

    Jag tror väl att det isf bör frågas om detta och då göras ett test som är mer tillförlitligt än det i blodbussen, Så att alla, förutsatt att deras blod är friskt, kan lämna blod.

    Vill du, som en man som har sex med en annan man, lämna blod så är det bara att göra det… Det är väl ingen som kan kontrollera vem du har sex med? Inte på blodcentralen/i blodbussen i alla fall.

    Mer information i foldern om varför, och att de berörda då får lämna blod och att det blodet då kontrolleras mer noggrant!

    • Ja, det finns ju alltid olika sätt att se på samma sak… Letar en grund för vansinniga påståenden så går ju de att hitta. Det gäller väl för den som läser att se vad den som skriver egentligen vill komma fram till…

Kommentera

