Från resurs till skräp

Jag tycker att jag ser en trend som handlar mycket om resurser, speciellt då naturresurser. Är de oändliga? Kan vi använda upp dem? Vilka kan vi ta mycket av och vilka måste vi hushålla med? Frågan är viktig men som det ser ut nu så verkar det inte som att vi har alla svar. Däremot kan vi se att vi bygger upp vår värld med de resurser som vi inte längre behöver. Även om kalhyggen inte är så vackra och grönområden blir igenasfalterade så kommer naturen att ta tillbaka dessa områden om vi skulle försvinna.

I min värld handlar det mer om hur vi ska göra för att ha råd att leva som vi gör. Vi vill inte använda mindre resurser men vi vill inte heller tvingas till att använda mindre resurser när de tar slut. Vi kan väl med säkerhet säga att det inte finns nog med olja för att tillgodose kommande generationers behov (med tanke på en tillväxt på 2-3 % årligen). Så får tillväxten råda fritt, hand i hand med de som menar att vi inte bara kan, utan bör, använda alla resurser som finns på jorden – eftersom vi har möjligheten, så kommer vi nog att se en ofrivillig åtstramning av resurser. Inte för att miljöivrare vill hindra (miss?)bruket utan för att de helt enkelt inte kan tillgodose behovet som kommer att uppstå i den tillväxtvärld (lägg till alla länder som ökar snabbare i ekonomisk tillväxt eftersom de ligger så väldigt långt efter oss som det är) som styr över alla politiska beslut.

Hur många av er använder alltid hela blyertspennan? Jag kan inte minnas att jag varit tvungen att kasta många sådana pennor eftersom jag har använt upp den… Det är en väldigt liten sak i samhället, miljöpåverkan och min privata ekonomi men jag tycker att det speglar en attityd till resurser och saker. Är det inte tip-top så kan det lika gärna slängas (möjligtvis säljas, men bara om det inte är för mycket besvär). Är det något som inte kostade så mycket vid inköpet, eller inte har så stort marknadsvärde idag (trots det dyra inköpspriset – ex. tjocktv) så slängs det utan några som helst samvetskval (jag vill inte peka finger, jag har också gjort det och gör det även om det inte är utan samvetskval längre).

Det är dessa små saker som kommer att betyda något i framtiden. Det tror jag i alla fall. Det finns länder och platser som tar väldigt mycket mer av jordens resurser än andra. De som inte tar lika mycket gör inte det av miljöetiska skäl, de gör inte det för att de inte har möjligheten. Vill vi arbeta för en mer rättvis värld där alla människor får tillgång till utbildning och ett värdigt liv så tror jag att en stor del av ansvaret också ligger i att vara först med att visa att det går att ha ett fungerande samhälle med hög standard och god infrastruktur samtidigt som naturresurser och miljöetik vägs in.

Vilka är vi att hindra andra länder att slösa lika mycket på jordens resurser som vi gör? Vilka är vi att peka finger år Kinas och Indiens energipolitik när vi inte är bättre själva, vi är bara färre…

Kommentera

