För egen maskin

Att ta reda på hur saker fungerar är en drivkraft till att försöka göra saker från grunden. När vi får gäster så är det många som har påpekat att vi gör mycket själva, allt från beröm till ifrågasättande. För min del så är det inte för att vara ”duktig” utan för att jag har ett genuint intresse att ta reda på hur olika saker kan göras.

Genom att tillverka egna produkter såsom saft, sylt, snus, äppelmos, vantar, mössor etc. så får vi reda på hur detta blir gjort. Vi är långt ifrån ensamma eftersom det verkar finnas ett stort intresse i att göra saker själv. När det gäller hur jag gör saker så är det mest i inlärningssyfte. När jag har lärt mig det jag vill lära mig så falnar intresset för just den saken och någonting nytt blir mer spännande, det är inte så roligt att göra saker själv när jag har gjort det flera gånger och vet exakt hur det skall göras – då blir det vardag…

Gäller det mat så är förmodligen det vanligaste att man kollar på ett recept som någon har gjort och följer det, möjligen med vissa modifikationer, för att få ett resultat. Jag har testat att göra saker på smak och känsla, det har inte blivit bra alla gånger men är vansinnigt spännande. Som att äta på restaurang och tänka hur jag skulle kunna göra för att göra samma rätt hemma, svårt när någon krydda eller något moment har missats men om jag upptäcker det så kan jag ju rätta till det till nästa gång. Är det saker som jag inte kan själv så finns det ofta människor i min närhet som vet och då är det bara att fråga =).

Nu när jag har gjort ca 15 kg snus så har det blivit lite av en vardag, det är gott och fungerar som det skall men spänningen med att kunna misslyckas är borta – vilket är en del av nöjet. Den stolthet som uppkommer första gången jag lyckas med något går inte att få igen om jag gör om samma sak, jag måste helt enkelt bredda mina kunskaper och hoppa på något annat. Det kan väl uppfattas som lite knäppt, men är en av de saker som gör att jag vill gå upp på morgnarna (https://andreasmeijer.wordpress.com/2012/07/05/meningen-med-livet-eller-konsten-att-komma-ur-sangen-pa-morgonen/)…

Hoppas alla har en trevlig sommar, nu ska jag ut och spela golf i lekparken (min äldste son slår… på pingisbollar…)

2 thoughts on “För egen maskin

Kommentera

