Den antifeministiska kvinnan som stoppkloss

EDIT: Medvetet könsnormativt, jag diskuterar utifrån ”män” och ”kvinnor”. Jag är medveten om att det finns flera andra men de faller inte inom normen och då blir det svårt att diskutera samhällsstruktur. Dessa människor har tyvärr väldigt lite makt i båda dessa sfärer.

EDIT2: Jag har bytt namn på denna då jag fick en god poäng av en läsare. Hen har naturligtvis rätt.

När det gäller feminism så verkar det finnas en polaritet som gör att en antingen är radikalfeminist eller manschauvinist.

Jag hoppas att det finns en gråskala i samhället som gör att vi kan samarbeta och hitta vägar till en jämställdhet, utan att vi för den delen sitter och kastar grus på varandra. I debatten som finns kring ekonomi och feminism så finns det många som tycker att feminister och framför allt de som talar om genus, sk. ”genuspedagoger”, inte har något syfte mer än att rättfärdiga sig själva.

Jag har i tidigare inlägg kritiserat vissa skribenter som menar att de representerar den feministiska rörelsen, samtidigt som de tydligt visar att det inte finns goda lösningar i huvudet på någon med penis.

Nu är det dags att kritisera en annan del av rörelsen. Nämligen de som förminskar feminism och människor som arbetar för jämlikhet och en minskad sexism i samhället. För min del hade det varit enkelt att bara ignorera detta eftersom jag i detta fall (det händer inte ofta att jag står på ”maktens sida” eftersom jag varken är etniskt svensk, medeleålders eller kommer från en kärnfamilj med goda finanser) faktiskt tillskriver mig ett manligt kön, främst då jag föddes med penis.

Malcolm X definierade ”house nigger” som en slav som bodde i huset, fick speciella fördelar och lättare arbete än en ”field nigger”. Jag vill göra en liknelse till detta… Genom att gå sin ägares ärenden och till och med kunna disciplinera de andra slavarna eller vara ägarens ögon och öron så fick husnegern (översatt av skriftestetiska skäl) privilegier och kunde se sig själv som bättre än de andra fältnegrer som slogs och pressades till att utföra tunga sysslor.

Lite länkar till det:

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=house+nigger

eller

http://en.wikipedia.org/wiki/House_Negro

Vilken kvinna det är som väljer att inte ta strid för jämlikhet eller för att antingen stoppa synen på kvinnan som, i första hand, sexobjekt, det kan jag inte svara på. De finns i alla samhällsklasser och utbildningsnivåer. Det kan vara kvinnan som faktiskt åtnjuter samma lön eller yrke som är typiskt ”manligt” – åklagare eller betongarbetare eller liknande. De kvinnor som anser att männen inte har med hemmet att göra eller de kvinnor som inte vet/bryr sig om vad som hänt tidigare och inte ser vad kvinnorörelsen har gjort, historiskt sett. Jag har ingen aning, spekulerar bara… Att en stor mängd män vill ha kvar könsnormerna är ingen hemlighet utan är en följd av att det är männen som innehar den sociala, politiska och finansiella makten.

Hade afro-amerikanerna inte arbetat för sina rättigheter så skulle det förmodligen vara mycket värre i USA än vad det är (även om segregering, getton och stora problem för en stor del av den afro-amerikanska befolkningen fortfarande är en verklighet). Hade kvinnoorganisationer inte arbetat för kvinnors rätt så hade jämställdheten varit mycket längre bort än vad den är idag. Vad är det som har gjort att vi kan ”se ner” på mycket av den genuspolitik som förs i länder där kvinnorörelsen inte har varit så lyckat (ex. vissa islamistiska, afrikanska, östeuropeiska etc. länder)? Det är just det arbete som, tack vare att vi kunnat komma så långt eftersom vi har haft en tradition av starka folkrörelser i Sverige, har bedrivits av, i detta fall feministiska rörelser.

Så visst kan även jag tycka att vissa individer ur båda läger uttrycker sig klumpigt och plumpt. Men att förringa hela rörelsen eller vikten av att sträva mot ett jämställt samhälle, oavsett om det gäller kön, etnicitet, sexuell läggning etc. gör att man aktivt arbetar för att upprätthålla den maktordning som råder.

Vem är då jag, som man, att skriva detta inlägg? Jo, jag är faktiskt en del av strukturen… Det finns vinster även för mig i detta, därför vill jag ha en förändring av en norm som jag inte vill leva upp till. Att det inte är norm att jag som man ska kunna bygga garage, sätta upp tv:n, veta hur elskåpet funkar, ta hand om alla myndighetspapper, dra in den större delen av hushållskassan etc. bara för att jag råkade födas med penis och pung. De krav som ska kunna ställas på att män släpps in i sin egen familj och att kunna utveckla sina intressen utan att de för den delen är ekonomiskt produktiva, kan inte komma att ske förrän kvinnan tar sin del av ansvaret och inte tillåts gömma sig bakom föreställningen om att den rådande maktordningen är en konstant faktor. Det ÄR tråkigt att hämta och lämna på förskolan varje dag. Det ÄR tråkigt att alltid vara den som lämnar familjen. Det ÄR tråkigt att gå upp på nätterna för att byta kissiga sängkläder. Det ÄR tråkigt att sitta med försäkringspapper. Jag har gjort dessa saker (självfallet representerar detta saker som är normativa för olika kön) och det är inte rättvist att en ALLTID gör samma saker – bara för att den har ett specifikt kön.

Det finns män som skyddar sin maktsfär så att kvinnorna inte får komma in och det finns kvinnor som skyddar sin maktsfär så att männen inte kan komma in. Oavsett vem det är som gör detta så motarbetar det jämlikheten fast på olika sätt. En person kan inte kräva rättigheter inom familjen samtidigt som den upprätthåller maktnormen i samhället (patriarkatet). En person kan inte kräva rättigheter i samhället samtidigt som den upprätthåller maktnormen inom familjen (rätt till barn och vad som är bäst för familjen). Eller… De kan… Men jag vill kalla det hyckleri.

Varför det handlar om kvinnor är för att det är kvinnor som behöver få ökad makt i samhället. För att familjeplanering, befolkningsmängd, utbildning och samhällsstruktur ska kunna inkludera alla människor (män, kvinnor och allt däremellan). Det finns alltså kvinnor som, genom sitt agerande, motarbetar jämlikhet och möjligheten att könen inte ska bestämma vår maktposition i samhället. Det är de kvinnor som vill upprätthålla könsnormerna men som inte förstår det minsta av hur utvecklingen sett ut för att Sverige ska räknas som ett av de mer jämställda länderna i världen (även om vi är långt ifrån jämställda). Eller så är det bara jag som inte förstår hur de kan ”nöja” sig med att vara i ”huset” – utan att ifrågasätta varför chansen till ägande och frihet inte tillhör dem…?

Ett exempel är Blondinbella. Jag bryr mig inte så mycket om det hon vanligtvis skriver om men ibland kommer inlägg som detta:

”Jag skulle istället säga att feminismen visar vilsna tjejer en felaktig bild av Sverige. En bild där det är synd om oss kvinnor, att vi alla är orättvist behandlade. Att män vill våldta oss. Att män inte vill ha oss i styrelser. Att vi måste stå upp till kamp, jämt. Jag har mött kvinnor som till och med vill amma sitt barn men tycker att ”rätt ska vara rätt” och delar upp matandet med ersättning med sin sambo ”bara för att” (då har det gått för långt). Feminismen har ingenting mer att göra i Sverige. Enligt mig är ni klara här. Ni borde blicka utåt och hjälpa till med grundfrågor i länder där tillexempel kvinnlig rösträtt inte är lika självklart. Då gör ni nytta, på riktigt. Att hitta på frågor som ni gör i nuläget, eller slå in öppna dörrar hjälper ingen.” –Länk: Feminismen uppmuntrar till offerroll

Jag är inte feminist, utan tycker att feminister är ett gäng kränkta vita medelklass-kvinnor sittandes med rödvin runt ett bord och hittar på frågor att strida för. ”Hörni vad sägs om fler kvinnor i styrelser? ”Inte för att jag känner så många som vill sitta i en styrelse men ändå”. ”Hörni, det där med att få vara toppless inne på badhus, är inte det en kul grej att strida om? Vad säger ni har ni tid nästa vecka? (klunk)” ”Absolut, inte för att jag vill vara topless men det är nog bra ändå”.” – Länk: Gör det tydligt

Jaha… Har jag förolämpat alla nu? Finns det någon som känner sig förbisedd? Det var dock tvunget att bli sagt, tycker jag.

Kommentera

