Meningen med livet (eller konsten att komma ur sängen på morgonen).

Minns du när det var julafton eller när det var din födelsedag? Hur trött du än var, eftersom du inte kunde sova av förväntan, så var det aldrig jobbigt att gå upp. Den känslan går inte att köpa för pengar. Speciellt eftersom de flesta som läser här inte har samma upplevelse av julafton och födelsedagar som man hade som barn.

Däremot går det att fundera kring vad lycka är. Eller om ”lycka” finns. Under dessa speciella högtider så var i alla fall jag lycklig. Jag hade sett fram emot det och så här i efterhand så var själva förväntningen en av de stora lyckorusen.

I dagsläget får jag inte samma tillfredsställelse av julafton eller att fylla år. De två dagarna (eller snarare förväntningarna på de två dagarna) har försvunnit från lyckokontot. samtidigt innebär ålder ett visst ansvar, speciellt när barn tillkommer. Med det ansvaret följer att göra en massa saker som jag egentligen inte har lust med.

Vad jag vill ha sagt är att den tid som jag, när jag var ”ansvarslös”, hade till att göra saker bara för mitt nöjes skull, har inskränkts å det grövsta. Med det kan en viss bitterhet och svårmod i vardagen infinna sig. Det blir tyngre att gå upp på morgonen och solen lyser inte riktigt lika starkt eller länge som den tidigare har gjort. Jag vet inte om jag är ensam om att ha eller åtminstone ha haft denna känsla men jag betvivlar det.

Nu är jag inte någon expert på lycka eller självhjälp. Jag tycker att livet är ganska roligt och har med hjälp av boken (inte filmen för det är inte med där) About a Boy insett vad det är som gör att jag tycker att det är roligt att leva.

Nyfikenheten på att få reda på vad som kommer att komma härnäst, eller imorgon, eller med projektet, eller med vad det nu kan vara. De små, och ibland triviala saker som ger lite glädje i livet. Det är väl just de som är det viktiga? Att leva för att ta sig an stora projekt eller för något abstrakt i framtiden kan få mig att känna det som att jag ständigt går och väntar på något, utan att jag riktigt vet vad det är.

Nick Hornby (som är författare till boken) driver lite av samma tema i High Fidelity där ägaren till Championship Vinyl menar att det är de små sakerna som spelar roll, som musik, film, tv etc. Jag tror faktiskt att det kan ligga mycket i det. Att inte jaga den totala lyckan och en ”helhet” i livet. Julafton är bara en gång om året och egentligen rätt obetydlig på det stora hela – för ett barn i alla fall. Men känslan och lyckan i den korta upplevelsen finns där långt innan själva händelsen och håller i sig långt efter.

Skulle kanske vara idé att tänka till på kvällen och se vad som var roligast under dagen som varit och faktiskt komma ihåg det. Samtidigt kan jag försöka minnas vad som var mindre roligt och se hur jag skall göra för att undvika det. Som med det mesta är det svårt att veta vad jag faktiskt vill ha av livet, däremot kan det vara lättare att bena ut det jag inte vill ha – och undvika det.

Jag tycker inte om äcklig frukost, så god frukost är nog en bra start, sen kan det kvitta hur nyttig den är… =).

4 thoughts on “Meningen med livet (eller konsten att komma ur sängen på morgonen).

  1. Trevlig läsning Andreas!
    Instämmer med att det ibland kan vara viktigt att fundera över lycka och livet, som är dagarna som går. Det gäller ändå att ta vara på stunderna och inte hänga upp sig på småsaker. Vad är meningen med livet? Jag tror att det är att vara bra på att vara sig själv. Lycka, mening med livet och ha ett bra liv är att vara ”rik”, tycker jag. Att vara rik på riktigt är för mig att ha goda relationer och tillräckligt med pengar för att betala räkningarna.

    Hälsningar från ett regningt Birmingham.

    • Hej Birgitta och tack för kommentaren.

      Det låter så lätt när du skriver det =). Jag försökte få fram att det är just den där ”väntan” på att det riktiga livet som ska börja som är själva livet. Att man aldrig blir ”färdig”.

      Men att ha goda relationer och inte behöva ligga sömnlös över ekonomin är en viktig sak – och att få vara frisk.

      När det är extra tungt så går jag ner i ambition lite och försöker se till de verkligt små sakerna som är bra, det kan räcka med en bra film eller en god måltid. Och nu när vi är lediga och har tiden så kan jag anpassa mitt liv efter det och göra saker som jag har glädje av lite längre än bara för stunden.

      För att citera en gammal klyscha: ”framtiden är nu”.. =)

      Hoppas att vädret lättar upp och att vi får strålande nere i Dala.

      Hälsa alla från oss.

  2. Ja,vad är meningen med livet? Det är ingenting som naturvetenskapen kan ge svar på. Och lycka, vad är det? Ofta är det ett kortvarigt tillstånd av stor tillfredsställelse. Det tillståndet är ofta kortvarigt.

    Jag håller också med om, att julen i barndomen var ett slags lycka. När man vaknade på julaftonens morgon och julgranen var klädd, finrummet där granen stod hade fått korkmattan fernissad och det hängde girlanger i taket. Och förväntan inför dagen var stor, särskilt på tomtens ankomst och julklappsutdelningen!

    Sommarloven hos mina morföräldrar under de första skolåren var en lycklig tid.Det var en tid av trygghet, lek,gemenskap omsorg och naturupplevelser. Det var en tid innan vuxenlivet uppenbarade sig, det var en tid innan vuxenlivets allvar gjorde sig påmint.

    Från och med 20-årsåldern ersattes väl lyckan av korta perioder av tillfredsställelse.

    När man inträtt i perioden efter arbetslivet är känslan av lätt sorgsenhet och vemod ofta för handen,även om det finns ljuspunkter.Man känner också sorg över samhällsutvecklingen, den nedbrytning av välfärdssamhället som skett succesivt under de senaste decennierna, av borgerlighet och socialdemokrati, som nu i stort har likartade åsikter.

    Vad som händer i framtiden tänker man inte så mycket på, annat än att man är orolig för sina nära och kära.

    När man tittar tillbaka är naturligtvis de stora glädjeämnena, lyckan, barnen och sedan barnbarn.
    Men där finns också det svek mot barnen som begåtts genom att man inte funnits till hands i den omfattning som man borde.

    Livet är alltså komplext och vad är meningen med detta? I det stora kan jag inte svara på detta,men i det lilla är det nog kärleken till sina närstående.
    Men utan böcker, musik och olika intressen vore livet inte värt att leva!

    Livets mening och lycka skulle fylla en hel bok!

  3. Hej RM,

    Som barn fanns också färre referenspunkter. Det är inte så ofta (inbillar jag mig) någon som är under 10 år jämför olika jular med varandra och kan minnas känslor och stämningar. Samma sak med de sommarlov som var oändliga eller det långa härliga sportlovet, klassresan eller vad det nu var.

    Ju äldre en blir desto fler referenspunkter finns och fler insikter i vad som skulle ha kunnat vara annorlunda. Samtidigt finns barndomen, som förmodligen återspeglas som ”problemfri”, som en referenspunkt för det bästa och mest ultimata. Eftersom vi förmodligen inte kan återuppleva barndomen på det sätt som vi gjorde första gången så infinner sig nog en sorgsenhet och kanske nostalgiromantisk bild av hur saker och ting bör vara. Eftersom de aldrig kommer att upplevas på samma sätt så blir vi besvikna.

    Med mitt inlägg ville jag säga att jag tror att det är viktigt att en hittar det som kan få fram samma känsla igen, om det så är nya upplevelser (det finns ju inga exakta referenspunkter) eller någon hobby som uppslukar en. Det svåra är att ta tillvara på de, måhända allt färre, stunder av lycka/tillfredsställelse utan att cyniskt jämföra med andra liknande upplevelser.

    Kunskap och erfarenhet är av vikt när det gäller intellektuell utveckling, men när det gäller lycka så tror jag att naivitet och okunskap underlättar lyckokänslan mycket. Därav att jag försöker hitta saker som jag inte kan för att lära mig hur dessa fungerar, lyckan i att erövra kunskap. När den väl är erövrad och tillfredsställelsen har lagt sig så är det dags för nya utmaningar…

Kommentera

