Jag vill inte höja drivmedelsskatten mer, det räcker nu!

Traditionellt så sammankopplas en aktiv miljöpolitik med att höja bensinskatten och ”bestraffa” bilister. Jag tror att det behöva en annan syn på detta för att vi ska nå en rimlig lösning.

Istället för att vi skall arbeta för höjda bensinpriser så vill jag att skatter och kanske till och med inköp av ”miljövänliga” (väldigt bränslesnåla, hybrid-, el- etc.- bilar) skall subventioneras. Medan skatter och avgifter på fordon som drar mycket energi skall höjas radikalt.

Anledningen är att det finns människor som behöver bilen dagligen eftersom det i dagsläget inte finns möjlighet för dem att förflytta sig på annat sätt. Även för barnfamiljer är det svårt att vara mobil utan att använda bilen. Vid en prishöjning av drivmedel så slår det hårdast mot de lägre samhällsklasserna från två håll. Dels så behöver de betala en större del av sin totala inkomst för att kunna använda bilen och dels så kommer priser att öka på livsmedel och produkter som de använder. Vid en prishöjning på drivmedel så är det inte företagen som kommer att ta den stora kostnaden eftersom det kommer att leda till prishöjningar av produkter som måste transporteras. Den kostnaden kommer alltså att hamna på konsumenten, vilket inte kommer att leda till mindre trafik utan högre priser.

Jag menar att de socioekonomiska faktorerna och framför allt skillnaderna gör att en vidare höjning på detta ställe inte kommer att verka för det egentliga syftet: att minska utsläpp. Det enda som händer är en ”bestraffning” av de som måste använda sig av fordon eller handla varor som transporterats av fordon.

I och med en reglering av fordonet i sig så kan vi uppnå ett annat tankesätt när det gäller resursanvändning. Det skall främjas att verka för fordon som kan drivas av förnybar energi eller så lite fossila bränslen som möjligt. När marknaden öppnas för detta så kommer föer aktörer att kunna verka, utvecklingen för miljövänliga fordon kommer att skyndas på och utsläpp/beroende av fossila bränslen kan komma att minskas, vilket jag menar är hela huvudsyftet.

Att fortfarande verka för utbyggda cykelbanor och och strävan mot bilfria stadskärnor är inget som påverkas av detta. Inte heller viljan att bygga ut kollektivtrafiken och göra den gratis i hela landet för ytterligare ge alternativ till att använda bilen ”i onödan”. Jag tror också att vi inte skall satsa på utökade vägbanor eftersom det inte främjar ett minskat användande av bilar, är det lättare att åka med kollektivtrafiken än med bil så har vi lyckats.

Vi kan inte straffa de fattigaste för att dåliga beslut en gång har fattats. Med en ny framtid så finns nya möjligheter och förhoppningsvis en ny grön politik!

3 thoughts on “Jag vill inte höja drivmedelsskatten mer, det räcker nu!

  1. Vakna! Eftersom dryga 10% av skatteintäckterna kommer från energiskatt är det inte rimligt att subventionera shit, då kommer inte finansen att gå ihop. Det vill varken du eller staten!
    Du beskriver kärnan av problemet, att alternativen är undermåliga. Men fortfarande ett jävligt trött argument. Om du och grannen åker till Lidl tillsammans har ni sparat 50% av drivmedelskostnaderna, 50%!
    Det är lyx att ha bil, inte som amerikanarna tror ”a God given right”.
    Om du tar din familj med din VW Polo och åker till Sydpoolen, Södertälje är det billigare än att stämpla in dem på tåget! Tänk på det.
    Du vill ha gratis kollektivtrafik och billigare bränsle, vart ska de pengarna komma ifrån? Jag tycker att det i allra högsta grad är rimligt att ta från dem som väljer att åka ensamma och ge till hjältarna i kollektivtrafiken isf. Förresten undrar jag på vilket sätt höjning av bränslepriser i annan utsräckning än t ex personalkostnader påverkar tillverkningskostaderna och i förlängningen konsumentpriset.
    Alla fattiga betalar större andel av sin disponibla inkomst på allt, inte bara bilrelaterade kostnader.

    • Hej Roger,

      Kan erkänna att jag är lite trött men jag är definitivt vaken, men tack för uppmuntran.

      Som jag skriver i början så menar jag att subventionerna skall gälla fordon. Fordon som är mycket mer miljövänliga men i dagsläget alldeles för dyra (det finns alternativ och prototyper till riktigt bra alternativ men fordon och möjligheten att använda dem storskaligt är alldeles för dåliga) . Alternativet till att fortsätta som vi gör är att de flesta som inte har råd att köpa dessa dyra bilar (om vi pratar privatpersoner) kommer att fortsätta köpa gamla, skruttiga bilar som drar mycket bensin och är riktigt miljövidriga. Som motpol så bör skatten höjas för just bilar som är miljövidriga, vilket gör att det blir mer ekonomiskt att köpa en bil som är resurssmart (både vid inköp och med billigare driftkostnad, en tank räcker längre och miljövänliga alternativ bör inte beskattas lika hårt som bensin/etanol).

      Är tanken att vi skall hålla kvar vid bensin tack vare de ekonomiska incitament som gör att vi kan ha en hög energibeskattning så är min ståndpunkt att det är helt vridet.

      Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att vikten vid att utveckla alternativa drivmedel som kan komma att ersätta olja som ”ett jävligt trött argument”. Jag anser att det är av stor vikt om vi ska kunna anpassa oss till ett mer miljöanpassat leverne. Behövs inte bensin utan förnybar energi räcker så skulle vår miljö må mycket bättre, förutsatt att den förnybara energin är miljövänlig (exempelvis inte el från kärnkraftverk, som jag menar är en stor risk – även om det till stor del är säkert så innebär de katastrofer som faktiskt sker en stor inverkan på miljö och människa).

      Jag vet inte heller vart i mitt inlägg som jag har påstått att jag tycker att det är bra med en dyrare kollektivtrafik än att välja bilen? Mot slutet skriver jag till och med att vi har lyckats om det är lättare att åka kommunalt än att åka bil. Samma sak med samåkning och bilpooler, jag vet inte vart jag kan ha argumenterat emot det?

      Hela syftet med inlägget var att uppmärksamma hur verkningslöst det är att höja bensinpriset till smärtgränsen (för att inte bli bortröstade) när det gäller miljöpåverkan. Vi har aldrig haft dyrare bensin men jag tror knappast att användandet av drivmedel är på sin lägsta punkt…. Jag är inte för att börja sänka priset på bensin, däremot finns det för många socioekonomiska nackdelar med att höja priset mer.

      Pengarna kommer att komma från skatter. Från höga skatter på resursslösande fordon, från ökade miljökostnader på företag som inte arbetar för ett mer resurssparande policy (se även detta inlägg: https://andreasmeijer.wordpress.com/2012/06/04/traditionell-miljopolitik-eller-ekologisk-modernisering/). Just betalar skatter för 60 % av kollektivtrafiken. Genom satsning på den istället för utbyggnad av vägnät, sänkning av restaurangmoms och liknande så kommer det att finnas pengar till det. Det handlar också om vilka prioriteringar som görs. Prioriteringen att göra det billigt att vara resurssmart måste vara genomgående, inte att se det miljöfarliga som en kassako som man mjölkar på bestraffningspengar utan att ha ha miljön i åtanke.

      När det gäller konsumentpriset och höjningen av bensinpriset så är min koppling som följer:
      Blir det dyrare för transportföretag att transportera gods så kommer de förmodligen inte att välja att antingen upphöra med sin verksamhet (vilket egentligen inte hjälper konsumenten eftersom det då inte finns varor i butikerna) eller att börja transportera med exempelvis cykel. Det mest rimliga är att de kommer att höja priset på sin tjänst. När företag måste betala mer för att få sina varor transporterade så lär de inte producera mindre eller själva cykla och hämta varor, de kommer helt enkelt att höja priset på sina varor. Eftersom detta kommer att vara något generellt för alla branscher som måste transportera varor så kommer snittpriserna att stiga. Så menar jag.

      Kritik är alltid välkommet, det tackar jag för.

  2. Ping: Regeringens skattehöjningar | Världen, politiken och miljön

Kommentera

