Missnöjets makt

Är du nöjd?

Säkert?

Det finns inget du skulle ändra om du fick chansen? Kanske lite nya kläder…? Eller Iphone 5…? Äta lite godare vardagsmat? Nya skor? En resa till Mallis är ju faktiskt skönt…

Jag är sällan nöjd. Jag önskar att jag var mer nöjd. Men sanningen att säga så är vi inte skapta att vara nöjda. Det tror inte jag i alla fall.

Skulle vi som art vara nöjda så skulle vi inte utvecklas mer. Då skulle vi stagnera i det vi har och inte eftersträva nya, bättre, saker eller livssituationer. Att inte vara nöjd med det man har gör att man är tvungen att göra på något annat sätt eller hitta nya lösningar, eller för den delen någon lösning på det man inte var nöjd med. Det har gett oss det högteknologiska samhälle vi lever i.

Men nu skrev ju jag att jag önskade att jag var mer nöjd… Vill jag att vi ska sluta utvecklas? Att vi har nått kulmen och nu kan sitta och vänta, på vad vet jag inte, men det skulle ju inte spela någon roll om jag var nöjd med det. Nej självklart inte.

Vad jag menar är att jag inte vill vara den som hela tiden eftersträvar det jag inte har. Att eftersträva mer egentid, mer tid med barnen, nya kläder, slippa jobba, vara färdig med skolan, mer pengar, mer saker, bättre tv, snabbare internet, osv.

Skulle det vara så att jag på ett bättre sätt kunde uppskatta det jag faktiskt har. Att jag kunde vara nöjd med de saker jag har. Med det liv jag har valt att leva. Med de ögonblick som varje dag förgyller mitt liv. Då skulle nog mycket förändras. Eller… Nja kanske inte om det bara var jag som var nöjd. Men om det var fler som var nöjda med sådana saker så skulle den snabba utveckling som sker i väst/nord nog kunna hejdas. Om vi som samhälle inte alltid eftersträvade det senaste. Om vi verkligen värderade det vi har och inte strävade efter att byta ut saker mot nyare och bättre i samma takt som de uppfinns. Då skulle nog ekonomin få sig en chock…

Konsumtionen skulle minska drastiskt. Strävan efter att tjäna gräsliga summor pengar skulle avta (om man bara köper det man behöver, inte allt man vill ha) eftersom de inte behövdes i samma utsträckning. Handen på hjärtat hur monumentalt bättre har livet blivit för alla som har bytt från Iphone 3 till 3G till 4 till 4gG? Lite bättre upplösning, lite bättre kamera, lite snabbare… Men har det verkligen gjort mig (ja, jag är en av dem) lyckligare? Tror inte det.

Sen finns det ju inte så mycket en försäljare kan replikera om kunden är nöjd med den den har… ”Hej ‘ditt namn’! Jag ringer från ‘valfritt  företag’ och undrar om du har hört talas om ‘valfri produkt‘?” Om du svarar: ”Hej, jag är helt nöjd med allt jag äger. Jag vill inte bli av med något och jag vill inte köpa något, tack”.

Ja, då vet jag inte om det finns någon säljmanual som faktiskt kan kontra det argumentet…

5 thoughts on “Missnöjets makt

  1. Ping: Fredrik Lindström kritiserar marknadsekonomin | Världen, politiken och miljön

Kommentera

