Sverigedemokraterna under luppen

Det senaste tillskottet till riksdagspartierna är SD, det kan inte ha undgått någon. Vad de egentligen står för, vad de vill och hur de arbetar verkar vara mål för vilda spekulationer. Jag har läst en del på deras hemsida: https://sverigedemokraterna.se/

Där har de, mycket pedagogiskt lagt upp vad de står för i en A till Ö sektion: https://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/var-politik-a-till-o/

Jag vill börja med att säga att jag går in i detta tabula rasa eftersom det enda jag visste om SD var det som media har matat mig med. Det var helt enkelt dags att öppna fönstret och se vad de skanderade om.

Till 85-90 % kan jag tycka att de för en vettig politik. Nu var det sagt. De värnar om äldrevården, skola, omsorg. De vill göra utrikespolitiska satsningar på bistånd och säkerställa en ekonomisk flyktingpolitik. De 10-15 % som jag inte håller med om är däremot så mycket emot det jag tror på att jag är tvungen att ta upp detta. Länkarna till informationen finns häröver så det är bara att se efter för er själva.

SD: Abort

Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.

JAG: Jag vet inte om ”de stora aborttalen” är något som jag känner att jag behöver oroa mig för. De juridiska lagarna menar att ett foster kan räddas från vecka 23, inte tidigare – därav den nuvarande gränsen. Ett pragmatiskt förhållningssätt är nödvändigt eftersom varje fall är så speciellt. I min värld genomgår en kvinna (för det är kvinnor som genomgår abort, uteslutande. Däremot är det flest män som tycker till om abort…) knappast en abort ”for funzies”.

När det gäller invandring så har de en egen del för detta som jag inte lägger upp här (det är för långt), länk: https://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/vara-viktigaste-fragor/ansvarsfull-invandringspolitik/

Saxade meningar:

”För att komma tillrätta med detta menar vi att Sverige kraftigt måste begränsa invandringen. Nivån måste ligga på en sådan nivå att de invandrare som invandrat till Sverige ges möjlighet att anpassa sig till det svenska samhället.”

”Vi vänder oss emot det multikulturella samhällsbygget då det förutsätter splittring, utanförskap och även kräver att vi i Sverige ska anpassa oss till andra kulturer. Utgångspunkten måste vara att de som invandrar till Sverige ska anpassa sig till svensk kultur och svenska värderingar. Vi står upp för en öppen svenskhet där invandrare ska kunna bli en del av det svenska samhället. Vad som är viktigt för oss är att det finns en strävan hos de som kommer till Sverige att ta till sig svenska värderingar och bli en del av det svenska samhället.”

”För att invandring ska ha någon positiv effekt på de offentliga finanserna krävs det att den invandrade befolkningen har samma sysselsättningsgrad och samma genomsnittsinkomst som den befolkning som fanns innan. Vi kan i nuläget se att den invandrade delen av befolkningen i genomsnitt har en tio procentenheter lägre arbetsfrekvens än den inhemska. Det innebär en stor kostnad och belastning för samhället. Det är resurser som vi hellre skulle lägga på en trygg och värdig ålderdom, krafttag mot brottsligheten, trygghet för landets kvinnor, hjälp till flyktingar i närområdet och en rättvis arbetsmarknad.”

JAG: Att vända sig emot det multikulturella samhällsbyggandet verkar rätt inskränkt. Det är väl i det som förståelse och kännedom ökar. Då minskar ovisshet och rädsla, tror jag.

Jag vet inte vilka invandrare de menar ska komma, som har samma sysselsättningsgrad som den befolkning som fanns innan. Det är en omöjlighet. Där är det tvunget att även se på faktorer som hur länge man befunnit sig i landet, utbildningsnivå och möjlig arbetsmarknad. Att det är en kostnad för samhället är självklart. Men det kan inte vara invandringspolitiken som är ”boven i dramat” när det gäller Sveriges välfärd. Med start på 1990-talet så skapades en finanskris som berodde på en extrem devalvering av den svenska kronan, den hade ingenting att göra med invandringen. Däremot så kom en stor våg invandrare i samma veva (bl. a. Balkankriget), de invandrarna var inte lika välkomna som invandrarna (jag vill använda immigranter men väljer samma språkbruk som SD för att underlätta) på 1950-1970 talen. Nu fanns det inga arbeten – från början. Något som exempelvis Ny Demokrati red på.

SD: Integration

Integration innebär att två grupper, i det här fallet svenskar och invandrare, anpassar sig till ett mellanting. Sverigedemokraterna vänder sig mot detta då vi anser att det är fel att den inhemska befolkning ska tvingas anpassa sig till dem som invandrar till Sverige. Utgångspunkten måste vara att de som invandrar till Sverige anpassar sig till det svenska samhället och inte tvärt om. Sverigedemokraterna ser därför inte integration som en lösning på de problem som har uppstått som en följd av den oansvariga invandringspolitiken.

Den statliga integrationspolitiken har misslyckats i grunden och merparten av åtgärderna bör därför slopas. Genom att vara tydliga med vad som förväntas av dem som invandrar till Sverige samt att invandringen kraftigt minskas kommer invandrares anpassning till det svenska samhället att förenklas.

JAG: Detta är en av de saker som verkligen går emot allt jag tror på. En globaliserad värld grundas på att man ger och tar. Att kunskaper och färdigheter byts mellan folkslag. Att statiskt mena att allt som är ”svenskt” (vad nu det är) är det absolut bästa och att allt annat bör stoppas är i min värld rätt vanvettig. Motsatsen är segregation, vilket de med sin invandringspolitik menar att de också vill få bort… Jag får inte ihop det.

SD: Hemspråk

Vi menar att det viktigaste när man befinner sig i Sverige är att man lär sig svenska. Att lära sig ett annat modersmål motverkar assimileringen in i det svenska samhället. Därför vill vi avskaffa den skattefinansierade modersmålsundervisningen och istället satsa dessa pengar på svenskundervisning. Vill man lära sig sitt modersmål får familjen bekosta denna undervisning på egen hand.

JAG: Här verkar man inte ha någon som helst inblick i varför hemspråksundervisningen finns. Den finns till för att barn/elever ska kunna lära sig åtminstone ETT språk helt korrekt. Då väljer man det språk som man är väl förtegen med. Har man denna baskunskap så är det lättare att tillgodogöra sig ett till språk (i detta fall svenska). Kan man inte hemspråket ordentligt eller svenska ordentligt så har man inte något språk som man behärskar fullt ut (vilket kan vara ett problem i områden med stor etnisk variation). Det är grundläggande för behållandet av det svenska språket att modersmålsundervisningen finns kvar!

De tar naturligtvis upp mycket annat. Jämställdheten baseras på de naturliga skillnader mellan könen (utan en tanke på det faktum att vi blir socialt formade till vårt kön, till mycket stor grad iaf).

Bonnisers svenska ordbok: ”Rasism det att man värderar o. behandlar människor efter deras yttre kännetecken o. förmenta rasegenskaper. Rasist någon som tänker o. handlar så som beskrivs under rasism

Edit: Jag skrev en text om SD på min gamla blogg: http://permafrost.blogg.se/2011/october/sverigedemokraterna-fran-sekt-till-samfund.html för den som är intresserad…

One thought on “Sverigedemokraterna under luppen

  1. Bra där! Jag skulle inte ens vågat besöka deras hemsida (så mycket fruktar jag SD). Men mycket bra att du gick in och satte fingret på spiken med vad det egentligen är som är fel med dem (förutom att de är allmänt obehagliga)!

Kommentera

