En semester i sinnet

Semester!

Snart är det dags. Med allt vad det innebär för oss alla. De flesta, liksom jag, längtar nog efter att få ta en paus från det vanliga livet. Livet som bara rullar på. Livet som, förutom vissa korn av förändring, sker utan större reflektion.

Jag satt och åt en glass i solen idag. I och med det passade jag på att sluta ögonen för att tänka hur det skulle vara att äta den glassen under semestern. Då fick jag en miniuppenbarelse. Att det inte spelar någon roll. Det spelar helt enkelt ingen roll om jag har semester eller inte. Det är inte landstället jag längtar efter, inte badstranden, utlandet eller västkusten. Vad jag längtar efter är förändringen som en resa bort skulle medföra.

Det finns flera, som med mig, inte kommer att ha möjlighet att förverkliga den ”ultimata” semesterdrömmen, inte denna sommar i alla fall. För somliga kan det till och med vara så att man inte ens kommer iväg hemifrån. Men det spelar ingen roll. Det är ju inte miljöombytet i sig som är det viktiga. Jag tror inte det i alla fall.

Kan det vara så enkelt att det är, och enbart är, kraven på att inte behöva göra allt som vanligt som hägrar? Skulle vi befinna oss i vår bostad hela sommaren, men, välja att inte göra saker som vi vanligtvis gör när vi är hemma. Att vi agerar som om vi vore på semester? Skulle det gå att inte sätta sig framför datorn, att inte tacka ja till att jobba när förfrågan kommer, att inte köra på som vanligt?

Jag tror att det skulle kunna fungera. I ett par dagar i alla fall. Men och andra sidan så är det bara avslappnade att stanna på en plats i ett par dagar, för sedan kommer den platsen att vara vardag. Är vi på landet i mer än 3-4 dagar så börjar tvätten att komma ikapp, en matinhandling måste göras – eftersom den mat man hade med sig har tagit slut. Tristessen börjar infinna sig, eftersom man redan har gått de efterlängtade promenadstråken, grillat de obligatoriska grillningarna och druckit öl till lunch i 4 dagar.

Min tanke är sonika att vanda på det hela. Att använda 3-4 dagar hemma åt att ha semester. Att besöka platser som man inte brukar besöka, att inte tvätta, att äta på restauranger som man inte besökt, bada på andra badplatser, skapa semestervanor – fast hemma. Med alla bekvämligheter som det egna hemmet innebär (kanske än skönare för småbarnsföräldrar). Att några dagar åt semestern går till att semestra hemma. När vi sedan åker bort (vilket vi kommer att göra) så är vi inte uppe i varv och behöver spendera 2-3 dagar åt att sova för att vi inte har slappnat av på 45 veckor…

Det kanske är en idiotisk tanke. Det kanske inte är görbart, främst eftersom det kräver en stor tankekraft åt att inte ta tag i det som skulle ha behövt göras hela våren, att inte laga all mat hemma, att inte ha alla dagar upplanerade och att faktiskt sitta kvar vid bordet sådär länge som man gör på semestern. Att samlas till långfrukost, och ta en promenad medan disken står. Att gå ut utan syfte. Att dricka öl till lunch, att köpa smågodis och mysa en måndag, att njuta – fast det finns så mycket som skulle behövas ta om hand om.

One thought on “En semester i sinnet

Kommentera

