Från kompetent till inkompetent

Just nu är jag kompetent.

Jag anser mig vara en kompetent student. En kompetent förälder. En kompetent medmänniska. Det är väl det som är min profession, student och förälder (och ibland arbetare). När jag väl arbetar så blir jag sällan ifrågasatt om jag är kompetent för mitt arbete eller inte. Det kan bero på att jag arbetar i butik.

Det är nästan så att man blir irriterad om den som befinner sig i butiken inte är kompetent. Det är en förutsättning för att den personen skall jobba där.

Det är också en förutsättning att den läkare som behandlar mig eller sina barn vet vad de håller på med, att de är kompetenta nog att klara av sitt arbete. Kompetensen är en förutsättning för att vi skall lita på att de yrkeskunniga vet vad de håller på med. Någonstans så vill jag tro att de som har en profession är utbildade till det som den personen håller på med. I de ”hemmafixarprogram” som finns så kan man ju se hur tokigt det kan bli när Kleti och Pleti tror att de kan och börjar tejpa upp elen, eller göra provisoriska vvs-lösningar.

Nej det krävs att den som gör jobbet är utbildad! Och när de har utbildats så kan de sitt yrke såpass bra att det enbart är andra inom yrkesgruppen som egentligen kan kritisera. Eller?

För en yrkesgrupp så gäller inte detta. För en yrkesgrupp har alla en åsikt, som självfallet är den rätta. Politiker, Svensson, barn, släktingar och experter. Alla vet hur jobbet skall göras. Utom lärarna. De verkar inte veta någonting.

Trots att en gymnasielärare har gått i skolan i minst 12 år och läst ytterligare 4-5,5 år på universitet så kan de ingenting. Därför måste allt som en lärare gör dokumenteras. ALLT som sker i klassrummet skall kunna kopplas mot en massa dokument. Dokument som politiker har tagit fram som gällande. När det gäller målen i sig så kan jag köpa att det samhällsansvar som skolan har måste regleras av en statlig organisation (Skolverket), men allt annat då? Som lärare är du: utbildare, förälder, storebror, vän, psykolog, kurator, syo-konsulent och bollplank. Samtidigt skall allt du gör skrivas ner så att en byråkrat från skolverket kan granska så att du sköter ditt jobb ordentligt.

För att inte tala om alla föräldrar, rektorer, elever och andra förstå-sig-påare som med bestämdhet kan berätta vad det är som är fel i skolan. De enda som inte verkar ha någon makt i skolan är den som borde ha den absolut största makten. Den som varje dag brottas med att inte ha tid för eleverna, som inte hinner genomföra sitt arbete på det bästa möjliga sättet (eftersom det tar väldigt mycket tid att skriva ner och dokumentera, tolka regleringar och förhålla sig till politiskt uppsatta agendor).

Att en lärare skall kunna genomföra sitt arbete på 40-timmarsveckor (eller 45 om man så vill) utan att känna sig som en urvriden disktrasa kan ju inte vara rätt. Men… MEN… OM det skulle vara så att eleverna inte klarar sig. Om det skulle vara minsta lilla sak som var och en av de som tycker något om skolan, inte tycker att läraren klarar av, då jävlar.

Vart är respekten för en lärares kompetens. Respekten för att man ägnar nästan 6 år av sitt liv för att utbildas till något som kan vara det bästa yrket som finns; pedagog. Respekten för att den lärare som står framför våra ungdomar faktisk är professionell?

Bra att det kommer krav på att lärare skall vara utbildade. Värdelöst att lärarkåren fortfarande behandlas som inkompetenta idioter som måste detaljstyras som marionetter.

Från att känna mig kompetent inom allt jag har gjort till att sälla mig till den högutbildade men inkompetenta lärarkåren, hmmm jag är nog inte bara inkompetent, jag är nog idiot också.

2 thoughts on “Från kompetent till inkompetent

    • Så kan det vara. Än mindre skulle de vilja vara det om de visste vilket maskineri och vilka krav som ligger bakom kompetensutbildningen. Hur gör en egentligen när en bedömer en annan människa, för att sedan betygsätta denna – utefter hur väl du har utfört din profession?

Kommentera

