Tillväxtvärk?

Jag har arbetat med diverse saker sedan jag var ungefär 13 år och började dela ut reklam i mitt närområde. När jag några dagar efter gymnasiet arbetade i en matvarubutik så kom jag i kontakt med budgetbegrepp och vikten av att uppfylla ekonomiska mål. På samma sätt skulle min lön höjas med ungefär 3% per år så att jag skulle bibehålla en marknadsmässig lön.

Tillväxten, som det också kallas, skall ligga på ungefär 3% för alla företag om det går som det ska. Allt under denna spärr innebär att det inte har gått så bra och allt över är guld.

Skulle hela samhället öka sin vinst med 3% per år så skulle vi alltså få mycket per pengar i plånboken och kunna handla ännu mer grejer (om det inte vore så att även prisera höjs med minst 3% per år…).

Lite matte på det:

3% ökning per år i 10 år gör att ”vinsten” för samhället ska ha ökat med 42% mot idag.

Om 22 år (skulle vi räkna tillbaka så skulle vi jämföra med 1990) så skulle vinsten vara 102% högre, alltså drygt dubbelt så stor som idag… osv.

Så ett företag som idag gör en vinst på 10 miljoner kronor skall enligt index ha fördubblat sin vinst på 22 år, utan att det är något konstigt med det…

Det finns en intressant tidningsartikel om hur det skulle vara med en så kallad nolltillväxt: http://www.dn.se/kultur-noje/essa/vi-kan-leva-utan-tillvaxt

Samt ett radioklipp från SR: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4714353&play=3482601&playtype=Ljudklipp

Så länge ett företag går med vinst så kommer de ha råd att betala anställda, få verksamheten att rulla på och återinvestera i företaget. Att sedan företag göra allt de kan för att maximera vinsten är inte konstigt, skulle man inte göra det så skulle man nog vara ganska dålig på sitt jobb. Att det däremot friskt hejas på av politiker/experter och annat folk, utan att de för en liten stund stannar upp och reflekterar över vad ständig tillväxt (hållbar tillväxt känns som en svår manöver) egentligen kommer att innebära några decennier in i framtiden…

Jag hade växtvärk när jag var liten, det var inte så kul. Tur att det gick över när jag hade vuxit färdigt.

 

One thought on “Tillväxtvärk?

  1. Ping: Varför litar vi på egoister? | Världen, politiken och miljön

Kommentera

