Vad menas med riksdagspension?

I går (2012-05-13) var det ett inslag i Rapport om riksdagspension. Jag kan villigt erkänna att jag inte har haft så stor koll på detta men nu när jag vet att det finns så tycker jag att det är lite märkligt…

I Metro förklaras vad riksdagspension är (väldigt gammal artikel, jag vet):

http://www.metro.se/alla-riksdagsledamoter-far-en-garantilon/Objfdl!11_5132-22/

Och i SvD framförs viss kritik som fenomenet (skriven i dag):

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/damer-och-politiker-ska-inte-ha-en-historia_7195595.svd

Personligen tycker jag att det är konstigt att de som inte längre bidrar till samhällsförändringen, eller representerar de folkvalda ska ha så stor del av kakan. Har man slutat sitt arbete och är i arbetsför ålder (var det under 75 år Fredrik?) så bör man klara av ett ”vanligt” arbete även om man har varit politiker under lång tid. Kontrasten är rätt stor om man ser på dem som varit sjukskrivna länge och blir utförsäkrade… Vart är deras garantier? DE är väl några som i sådana fall inte klarar av att gå tillbaka till ett ”vanligt” arbete?

Han tar från de rika och ger åt de fattiga – ekade i Karl-Bertil Johnsons huvud…

Kommentera

